Je herkent het vast wel. Wanneer je een dagje naar de bioscoop wilt gaan en door de catalogus van het bioscoopaanbod kijkt, zie je de nieuwste Beetlejuice 2 of Smile 2. Klassiekers uit je jeugd komen steeds in een nieuw jasje gestoken, terug in de bioscoop. Het lijkt wel alsof remakes de bioscoopagenda overnemen. Maar uit publieksscore blijkt dat vaak de remake slecht wordt beoordeeld. Dus waarom worden er tegenwoordig zoveel nieuwe remakes gemaakt, als het vaak slecht in de smaak valt?
Als je het internet opgaat, zie je al snel filmcritici hun mening uiten over het huidige filmaanbod, waarbij ze beweren dat er geen originele films meer worden gemaakt. “Waarom zijn er zoveel remakes van films tegenwoordig?”, luidt de titel van een blog, en het kopje van een andere luidt: “Zijn er filmremakes die daadwerkelijk goed zijn?”. Er circuleren behoorlijk wat negatieve meningen op het internet over hoe de filmindustrie oude verhalen steeds hergebruikt. Beschuldigingen als ‘luiheid’ of ‘makkelijk geld verdienen’ worden vaak geuit. En hoewel sommigen grote fans zijn van de nieuwste remake van een oude klassieker, vragen anderen zich af waarom er steeds zoveel films opnieuw worden gemaakt, terwijl ze vaak niet goed in de smaak vallen.
Cijfers
Om te kijken of dit écht klopt, moeten we eerst objectief kijken naar hoe deze films het daadwerkelijk doen bij het publiek in vergelijking met hun origineel. Door gebruik te maken van cijfers, zoals opbrengst en de beoordelingen van het publiek, kan worden vastgesteld hoe goed de films het doen. Hieruit is een grafiek gemaakt, waarin films van 2019 tot 2022 worden vergeleken en die gesorteerd zijn op de hoogste score van de remake tot de laagste score. Uit de grafiek blijkt dat de originele films, op enkele uitzonderingen na, vaker een hogere score hebben dan de remakes, maar dat de remakes vaak meer geld binnengebracht hebben.
Naamsbekendheid
Maar hoe komt het dat films die slechter worden beoordeeld, meer verdienen? Volgens filmjournalist Robbert Blokland ligt een groot deel van het antwoord bij de naamsbekendheid van het origineel. “Een remake heeft als voordeel dat mensen de kern van het verhaal al kennen,” zegt hij. Dit bespaart studio’s tijd en geld, terwijl filmmakers de kans krijgen om een verhaal dat hen raakt opnieuw te brengen. Toch is er een risico: het publiek en critici vergelijken remakes vaak met het origineel. “Films die na decennia nog geliefd zijn, zijn niet voor niets iconisch geworden,” aldus Blokland. “Ze hebben zichzelf bewezen. Het is een uitdaging om iets nieuws te maken dat zich moet meten met zulke iconen.” Dit zorgt ervoor dat de nieuwe film vaak negatief wordt vergeleken, wat ook terug te zien is in de cijfers, waarbij de remake lager wordt beoordeeld.
Maar ondanks de vaak negatieve beoordelingen van fans, blijft de kans volgens Blokland groot dat filmmakers bestaande verhalen een frisse twist blijven geven, of het nu is om een eerbetoon te brengen, makkelijk geld te verdienen, of nieuwe generaties kennis te laten maken met iconische films.
Dataverantwoording
De datavisualisatie is gebaseerd op data van diverse bronnen. De oorspronkelijke lijst van 25 filmparen is samengesteld aan de hand van een artikel van IMDb’s “All Movie Remakes/Reboots (2018 – 2022)”. IMDb is een veelgebruikte website die filminformatie en beoordelingen bijhoudt. Alleen films waarvan zowel de originele versie als de remake al waren uitgebracht, zijn meegenomen in de analyse, vanaf het jaar 2019.
De publiekscores zijn afkomstig van IMDb, waarbij alleen de algemene gebruikersbeoordeling per film is meegenomen om de beoordeling van het publiek zo goed mogelijk te representeren. Voor de wereldwijde opbrengsten is gebruikgemaakt van Box Office Mojo, een website die specifiek informatie over box office-prestaties verzamelt. Hier is gekeken naar de ‘Worldwide’ opbrengsten per film om een eerlijke financiële vergelijking tussen origineel en remake te maken. Films zonder beschikbare opbrengstgegevens zijn uitgesloten om de datakwaliteit te waarborgen. Of deze cijfers kloppen is niet exact te zeggen. Bijvoorbeeld bij films zoals Dumbo en Batman, hebben de originele versies een opvallend lage opbrengst. Het is aannemelijk dat deze cijfers niet volledig kloppen; echter kan dit niet worden bevestigd omdat er geen aanvullende gegevens beschikbaar zijn.
Ter ondersteuning van het verhaal en voor extra inzichten is gesproken met filmjournalist Robbert Blokland. Zijn brede kennis over films en remakes, en zijn inzicht in hoe het publiek hierop reageert, geeft een diepere context over de oorzaken en gevolgen van het succes en de kritiek rondom remakes.