De opkomst van de driepunter

Bron: Pixabay

Sinds een aantal jaar is de driepunter één van de belangrijkste manieren geworden om te scoren in het basketbal. Vroeger werden er vooral tweepunters geschoten en gebruik gemaakt van de lengte van spelers. Nu is het ook mogelijk voor de ‘kleintjes’ om zich te onderscheiden. Maar waardoor is deze ontwikkeling ontstaan in de National Basketball Association (NBA)?

Vroeger bestond de driepunter niet eens in het basketbal. Je kon of twee punten scoren als je een fieldgoal scoorde of één punt als je een vrije worp raak gooide. Er waren twee rivaliserende competities in Amerika, de NBA en de American Basketball Association (ABA). De ABA was minder populair en probeerde zich te onderscheiden door een driepuntslijn te introduceren. Deze was op zeven meter afstand van de basket. Uiteindelijk kon de ABA de concurrentiestrijd met de NBA niet aan en voegde de ABA en de NBA zich samen. De naam NBA bleef behouden. In 1979 experimenteerde de NBA met de driepuntslijn in hun eigen competitie. Hier werd echter heel weinig gebruik van gemaakt, omdat het spel zich vooral afspeelde bij de grote jongens die in de buurt van de basket stonden, zoals Kareem Abdul-Jabbar en Wilt Chamberlain verteld Ronald van Dam, sportjournalist en commentator van de NBA wedstrijden op ESPN.

In het allereerste jaar dat de driepunter in de NBA zat werd er maar 185 keer een driepunter geschoten, waarvan er 42 raak gingen, zoals je in de figuur hier beneden ziet. Als je kijkt naar afgelopen seizoen (2020) werd er 2354 keer een driepunter geschoten waarvan er 848 raak gingen. Ook als je kijkt naar 10 jaar geleden, in 2010, werd er bijna de helft minder driepunters geschoten dan in het afgelopen seizoen. “Deze extreme groei heeft vooral te maken met één speler, namelijk Stephen Curry. Hij was een van de eerste spelers die heel veel driepunters ging schieten, waarvan er ook nog is veel invlogen. Heel het spel van de Warriors draait om Curry en zijn driepunt schot en andere ploegen hebben dit overgenomen.” Aldus Ronald van Dam. Tussen de periode van 2015 en 2019 stonden de Golden State Warriors onder leiding van Curry 5 jaar op een rij in de NBA Finals, waarvan ze drie keer kampioen zijn geworden van Amerika. Zoals je in de figuur ziet zijn de spelers niet alleen meer de driepunter gaan schieten, ze zijn er ook nog is beter in geworden. In 1980 werd er 22% van de genomen driepunters raak geschoten en in 2020 was dit aantal 36%.

Curry is zelf 1 meter 91, wat voor NBA begrippen erg klein is. Door zijn goede driepunt schot heeft hij laten zien dat je niet per sé 2 meter 10 moet zijn om mee te kunnen met het niveau van de NBA. Ook heeft Curry ervoor gezorgd dat kleine kinderen geïnspireerd zijn geraakt door zijn spel. Wanneer je op basketbalpleintjes kijkt zie je kinderen die de bal van ver in de basket proberen te schieten, omdat ze allemaal zoals Curry willen worden.

Verantwoording
Voor de datavisualisatie in de tekst is gebruik gemaakt van de dataset van Statmuse. Dit is een site waar allemaal verschillende soorten informatie op staat over Amerikaanse sporten. Waaronder de NBA. Sinds 1980 zijn de statistieken bijgehouden van alle wedstrijden die sinds dit jaar zijn gespeeld en het wordt elke dag weer aangepast als er een NBA wedstrijd is gespeeld.

Ik heb gekozen voor de data van de geschoten en gemaakte driepunters van de ploeg die op de vijftiende plek, van de dertig (Mediaan) is geëindigd als het gaat om geschoten en gescoorde driepunters in de jaren die zijn gebruikt. Dit zodat er een representatief beeld geschetst kan worden van hoeveel driepunters alle NBA ploegen schieten en maken in één seizoen. Ik heb gekozen voor deze dataset, omdat er in vergelijking met vroeger nu veel en veel meer driepunters worden geschoten, dit is een opvallende toename.