De Ochtendtrein

De Ochtendtrein

Foto door Ai en Jochem van Velzen

De Ochtendtrein
Het is vroeg, en de stilte van de ochtend hangt als een dunne mist over de coupé. Het gegons van de trein is het enige wat de rust breekt, een ritmisch geratel dat door de wagon pulseert. Erik kijkt naar Shirley, die naast hem staat, een jonge vrouw in opleiding, die hij de afgelopen weken begeleidt. Nog niet helemaal wakker, haar blik dromerig. Ze haalt haar hand door haar haren en zucht.

“Vroeg opstaan, hè?” glimlacht hij. Haar ogen knipperen loom; het is duidelijk dat ze nog niet gewend is aan de vroege ochtenddiensten.

“Het went vast,” mompelt ze, haar ogen half dicht.

“Dat gaat vanzelf,” zegt Erik. “Over een paar weken weet je niet beter.” Ze lopen langzaam langs de rij stoelen, reizigers die de slaap nog uit hun ogen halen terwijl ze hun ov-chipkaart zoeken. Erik wijst haar op de kleine, maar belangrijke details in het werk, zoals de manier waarop sommige reizigers hun ticket verkeerd inchecken en hoe hij liever op een vriendelijke toon contact maakt. Het lijkt allemaal zo simpel, zo doordrenkt van routine. De ochtendstrepen van de opkomende zon glijden door de ramen en dansen op de gezichten van half slapende passagiers. Het spel van licht geeft de coupé een vredige sfeer.

In de eerste klas zijn een paar stoelen leeg. “Hier kunnen we even zitten. We zijn voorlopig klaar,” zegt Erik. Ze zakken neer, en even is het stil, vredig. Het is alsof de tijd even stil blijft staan in de vroege, rustige uren van hun dienst.

 

De Hobbel

Opeens, een doffe klap. Een botte, afgrijselijke schok. Een bonk die als een koude steek door de stilte gaat, en de trein schudt op zijn assen. Alsof de trein over iets zwaars en onverwachts rijdt. Even blijft de coupé in doodse stilte gehuld; het enige geluid is het sissen en het piepen van de remmen die ervoor zorgen dat de trein een noodstop maakt. De portofoon van Erik kraakt. “We hebben een aanrijding met een obstakel op de rails,” klinkt de kalme stem van de machinist. Erik hoort het gemompel in de coupés om hem heen. Mensen vragen zich af wat er aan de hand is, maar voor nu lijkt niemand iets te vermoeden.

Erik verstijft, en zijn gezicht verliest alle kleur. Hij herkent dit. Die hobbel. Zijn ogen worden hol, en in één seconde voelt hij zich naar twintig jaar geleden teruggezogen, naar een ochtend net als deze, maar toen op station Amsterdam Lelylaan. Het was zijn tweede jaar bij de NS, een routineklus van Roosendaal naar Amsterdam, zoals vandaag, tot de trein plotseling over iets heen reed. Herinneringen verborgen, maar niet verloren, die voelen als een kras op een harde schijf.

Hij knippert even met zijn ogen, en zijn blik dwaalt af naar Shirley. Ze kijkt hem aan, vragend, maar hij ziet dat haar ogen zich langzaam vullen met een begrip dat ze nog niet volledig kan vatten. Haar ogen worden groot, haar mond iets geopend van ongeloof. Ze wil het niet zien, en ergens ziet hij zichzelf terug, als de jonge, onschuldige Erik die het toen ook niet wilde zien. Hij weet wat hij haar moet zeggen, maar de woorden voelen als stenen in zijn keel.

“Het… het kan een tak zijn, of iets op het spoor,” fluistert hij, terwijl hij zichzelf ervan probeert te overtuigen. Maar zijn stem klinkt breekbaar, doorweven met iets wat Shirley niet eerder bij hem heeft gehoord. Ze knikt, maar haar blik is bevroren, haar schouders gespannen. Erik zucht. Ze moet voorbereid zijn, het is een deel van de realiteit die niemand ooit echt kan begrijpen zonder het zelf meegemaakt te hebben. Hij schraapt zijn keel en besluit haar voor te bereiden.

“Shirley…” begint hij zacht. “Ik vrees dat dit niet zomaar een tak is. We moeten ons voorbereiden op… op wat we gaan vinden.” Erik roept om via de intercom dat de trein een noodstop heeft moeten maken door een aanrijding en dat het even kan duren voordat ze weer mogen rijden.

 

Buiten de Trein

Ze stappen uit. De kou van de ochtend is scherp en genadeloos, alsof elke stap hen naar de realiteit van de situatie slaat. Het ruikt naar ijzer, de geur van tweehonderd ton wat schrapend over de rails tot stilstand moest komen. Erik loopt met zware passen vooruit, zijn gezicht strak, alsof hij probeert een storm binnen zichzelf te kalmeren. Hij ziet het onmiddellijk als hij dichterbij komt. Het lichaam, of wat ervan over is, ligt als een verbrijzeld stuk speelgoed op de rails. Hij kan niet anders denken dan aan een tube tandpasta die is leeggeknepen, ruw en respectloos. Hij herkent het meteen. Het is niets meer dan een verzameling lichaamsdelen, half bedekt met bloed en modder. Overal liggen stukjes papier, verscheurde bladzijden, versnipperd over de grond.

Shirley staat achter hem, haar hand voor haar mond, haar ogen vol afschuw. Erik ziet dat haar hele wezen trilt. Ze kan het niet volledig bevatten, maar ook niet wegkijken. Dit is geen trainingssessie, geen waarschuwing uit een handboek. Dit is de onverbloemde werkelijkheid van hun werk, het rauwe leven, of beter gezegd, het einde ervan.

Voetstappen naderen. Erik draait zich om en ziet een vrouw met tranen in haar ogen, haar handen trillen, en een verfrommeld briefje bungelt tussen haar vingers. “Mijn zoon… hij is onderweg naar zijn examen,” fluistert ze, terwijl haar stem breekt. “Hij moest deze trein hebben.” Ze geeft een beschrijving van wat hij aan heeft: een donkerblauwe jas, grijze spijkerbroek. Ze kan niet stoppen met praten, alsof elk detail de situatie misschien nog zou kunnen veranderen.

Erik slikt. Hij weet wat hij gezien heeft. Het is die jongen. De jas, het haar – alles klopt. Maar hij mag haar niets zeggen. Dit is niet zijn taak. Het zou haar hysterisch maken, en dan is het gevaarlijk dicht bij de rails. Hij kijkt naar de vrouw, terwijl iets in hem wil schreeuwen, haar troosten, haar de waarheid vertellen zodat ze niet langer in onzekerheid hoeft te leven. Maar de politie komt op dat moment aangelopen, en hij moet haar doorverwijzen. Hij haat het, elke seconde van het zwijgen en de onwetendheid die hij haar moet laten doorstaan.

“Mevrouw, ik… ik kan u niet helpen. Gaat u naar de politie daar. Zij zullen het u vertellen.”

Shirley staat naast hem, haar hand nog steeds trillerig, nog altijd bleek, maar ze loopt mee op de automatische piloot. Ze heeft nog nooit zoiets gezien. Ze kent de procedures, maar haar ogen spreken boekdelen. Erik weet dat ze zich aan de regels houdt, zoals hij ooit heeft gedaan. Maar het beeld van die moeder, zoekend, biddend, hakt door zijn ziel.

 

Terug in de Trein

Terug in de trein is de atmosfeer verstikkend, er hangt een ongemakkelijke sfeer. Mensen fluisteren, de stilte zwaar van het onuitgesproken vermoeden. Erik staat bij Shirley, die er wit en verward uitziet, maar net als hij iets wil zeggen, klinkt er een geïrriteerde stem.

“Hallo? Hoelang gaat dit nog duren? Ik moet naar Schiphol! Mijn vlucht wacht niet op me!” Een man in een grijze jas staat met zijn armen over elkaar en kijkt hen boos aan.

Shirley krompt ineen bij zijn woorden, alsof ze worden geslagen met onverschilligheid. Erik kijkt de man aan, zijn gezicht verhard, maar hij onderdrukt zijn woede. Hij probeert uit te leggen, maar de man onderbreekt hem.

“Kunnen jullie niet gewoon de deuren openen? Ik kan lopen naar het station. Het is hier maar een paar honderd meter vandaan, toch?” De man wijst geïrriteerd naar buiten, waar het station inderdaad zichtbaar is. Maar Erik weet beter. Dat zou levensgevaarlijk zijn, vooral op een baanvak als dit.

“Meneer,” zegt hij, zijn stem strak. “Er is een aanrijding geweest. Het is levensgevaarlijk om hier uit te stappen. U moet blijven zitten.”

“Nou, dit is echt belachelijk,” mopperde de man nog. “Kost me m’n vlucht. Ik hoop dat jullie het voor me regelen bij de KLM dan.” Zijn gezicht is rood van frustratie, en Erik voelt het gewicht van zijn woede vermengd met de allesoverheersende stilte in de trein. Hij voelt zijn spieren spannen. Al zijn eerdere ervaringen, alle gezichten en stemmen van momenten zoals deze, flitsen door zijn hoofd. Hij weet dat hij zich moet beheersen, dat hij een voorbeeld moet zijn voor Shirley, maar alles in hem wil zich tegen deze man uiten. Wilde hem dwingen om het gewicht van deze situatie te begrijpen.

De omroepknop brandt rood op de wand, alsof het hem aankijkt. Met een zware handdruk op de omroepknop vertelt Erik, kalm en beheerst, wat de reizigers moeten weten. Zijn woorden klinken bijna mechanisch, alsof hij een machine is, geprogrammeerd voor situaties als deze. “Er is een aanrijding geweest met een persoon. Dit betekent dat de vertraging aanzienlijk zal zijn.” Hij voelt de stilte vallen, diep en zwaar, doordrenkt van shock en medeleven. Het is alsof iedereen in die coupé, voor even, deel uitmaakt van hetzelfde zware geheim.

Erik loopt door de coupé om de reizigers gerust te stellen, maar hij merkt hoe de onzekerheid in hun ogen weerspiegelt. Zijn eigen gedachten dwalen af naar de afgelopen incidenten. Veertien keer heeft hij dit meegemaakt. En elke keer is anders, elke keer even verwoestend.

 

De Nasleep

Reizigers moeten via een bruggetje overstappen naar een andere trein, want de trein op dit spoor kan niet achteruit met plaats delict op de route. Zodra iedereen overgestapt is, rijdt de trein vervolgens terug naar het station. Een witte tent met een grote groep politieagenten is te zien op de plek waar de jongen is aangereden.

Erik voelt de zon op zijn gezicht als hij aankomt op het perron, een bitter contrast met de leegte in zijn borst. Hij ziet mensen opgevangen worden door slachtofferhulp, hulpverleners staan reizigers op het perron op te wachten voor als ze eventueel hulp nodig hebben na deze traumatische ervaring.

Buiten de trein staan ook Eriks collega’s klaar. Ze hebben hem opgewacht, wetende wat hij heeft meegemaakt. Ze komen hem afwisselen zodat hij in ieder geval naar huis kan om alles te verwerken. Een van hen, een jongere conducteur, stapt naar voren, en zonder iets te zeggen legt hij zijn hand op Eriks schouder. De stilte tussen hen voelt als een teken van begrip, een onuitgesproken band die hun gedeelde ervaringen hen heeft gegeven.
“Erik,” zegt een vrouw zachtjes, een bekende collega met wie hij al jaren werkt, “weet dat je niet alleen bent, hè? We zijn hier, hè? Voor elkaar. Dit… dit hoeft niet alleen.”

Hij knikt, maar iets in hem houdt nog altijd vast aan dat oude zwijgen, het gevoel dat hij sterk moet zijn, het moet wegstoppen, net zoals hij altijd heeft gedaan. Maar diep vanbinnen weet hij dat dit anders is. Hij weet dat hij altijd heeft vastgehouden aan het idee dat hij sterk moest blijven. Maar die dag, terwijl de beelden van de springers, de moeders, en de vloekende reizigers als schimmen door zijn gedachten dwalen, beseft hij dat hij op een grens staat. Het beeld van Shirley’s gezicht, die geschokte blik, komt terug naar hem. Hij moet haar iets laten zien wat hij zelf nooit heeft geleerd.

Met een diepe zucht en een breekbare glimlach antwoordt hij uiteindelijk. “Ja… misschien is het tijd om er echt over te praten.” Zijn adem is de enige zekerheid in de stilte, en voor het eerst voelt hij een glimp van iets anders — een weg naar buiten, een kans om vrij te zijn van het gewicht dat hij al die jaren met zich heeft meegedragen.

Over de auteur

Jochem van Velzen

Ik ben Jochem van Velzen, ben 21 jaar oud. Ik woon nog in Roosendaal. Ik ben nieuwsgierig en ontdek graag nieuwe dingen. Als ik later klaar ben met de studie wil ik graag iets doen in de radio of muziek wereld, maar voorlopig houd ik me nog even bezig met het afronden van de studie Journalistiek.