Portret Stella Burggraaf

Portret Stella Burggraaf

Van jongs af aan voelde Stella Burggraaf, geboren in 1967 in Zaandam, zich aangetrokken tot tekenen en schilderen. Creativiteit stroomde als een vanzelfsprekendheid door haar leven. Toch koos ze in eerste instantie voor een carrière in vormgeving en PR binnen een technisch bedrijf, waar ze haar eigen “reclamebureautje” runde en diverse reclame-uitingen creëerde. Hoewel ze voldoening haalde uit dit werk, bleef het verlangen om zich volledig aan de kunst te wijden onverminderd sterk.

De drang om te schilderen groeide, en uiteindelijk besloot Stella een rigoureuze stap te zetten: ze schreef zich in bij de kunstacademie. Avond na avond werkte ze aan haar vaardigheden, en deze toewijding werd beloond toen ze afstudeerde. Het voelde als een organische overgang, een geleidelijke ontdekking van haar ware roeping als kunstenaar.

In 2003 voltooide Stella haar opleiding aan de Ruudt Wackers Academie, waar ze zich specialiseerde in tekenen en schilderen. Vanaf dat moment begon ze haar eigen, unieke stijl te ontwikkelen. Haar schilderijen zijn geen exacte weergaven van de werkelijkheid, maar eerder persoonlijke impressies van wat ze ziet en voelt. Deze intuïtieve aanpak maakt haar werk zowel herkenbaar als vernieuwend. Vaak start ze met een horizon, een ankerpunt dat haar composities vormgeeft. Vanuit daar ontstaan niet-bestaande landschappen die de kijker uitnodigen om zelf betekenis te geven aan de ruimte.

Inspiratie

Haar inspiratie haalt ze uit het landschap van haar jeugd. Ze groeide op in Wormer, aan het Wormer- en Jisperveld. Daar bracht ze haar tijd door met varen en schaatsen, omringd door het open landschap en de veranderlijke luchten. Die herinneringen vormen de basis van haar werk. Maar ze schildert niet wat ze letterlijk ziet. In plaats daarvan geeft ze een indruk van het landschap, de sfeer en het gevoel. De horizon is vaak haar vertrekpunt, hoog of laag, en de kleuren en impressies van wat ze ooit buiten waarnam, vinden hun weg naar het doek.

In haar atelier in Westknollendam, een oud vakantiehuisje vlak bij huis, werkt Stella voornamelijk met olieverf op doek of paneel. Het is een praktische en fijne plek waar ze ongestoord kan schilderen, haar werk kan laten staan, en alles bij de hand heeft. Haar techniek is intuïtief en veelzijdig: ze bouwt haar schilderijen laag voor laag op, beginnend met een gekleurde onderschildering en een schets in één kleur. Daaroverheen brengt ze verf aan in lagen die transparantie, textuur en diepte toevoegen. Soms werkt ze nat in nat om directe resultaten te bereiken, wat haar werk een spontane en dynamische kwaliteit geeft.

Deze werkwijze zorgt ervoor dat haar schilderijen voortdurend in beweging lijken te zijn. Elk werk ontwikkelt zich organisch en kan soms tot onverwachte uitkomsten leiden, wat bijdraagt aan de levendige en verrassende uitstraling van haar kunst. De reflecties van wolken in het water en de weidse uitzichten van de drassige Nederlandse wetlands zijn terugkerende thema’s in haar werk.

Hoewel ze tegenwoordig vooral in haar atelier werkt, heeft ze vroeger regelmatig plein air geschilderd. Deze buitenervaringen gaven haar nieuwe inzichten en inspiratie, maar de onvoorspelbaarheid van het weer en het gesjouw met materialen maakten het uiteindelijk minder aantrekkelijk. Nu brengt ze de herinneringen en indrukken van het buiten zijn naar binnen, waar ze deze omzet in krachtige schilderijen die de atmosfeer en sfeer van het landschap opnieuw tot leven brengen.

Stella’s werk spreekt een breed publiek aan: kunstliefhebbers, verzamelaars, en iedereen die een verbinding voelt met de Nederlandse natuur. Haar schilderijen zijn niet alleen een reflectie van het landschap, maar ook van de emoties en herinneringen die deze plekken oproepen. Door haar unieke kijk op het polderlandschap weet ze de kijker te betrekken bij haar artistieke reis en hen uit te nodigen om de schoonheid van de Hollandse natuur opnieuw te ontdekken.

Ze exposeert regelmatig, zowel in galeries als op andere locaties, waarbij haar werk een breed publiek weet te bereiken. Soms wordt ze uitgenodigd, maar vaak neemt ze zelf het initiatief om contact te leggen met plekken die bij haar kunst passen. Haar schilderijen worden snel herkend door hun unieke signatuur, ondanks dat ze balanceren tussen abstractie en impressionisme. Deze herkenbaarheid maakt haar werk geliefd en toegankelijk.

Fluffy cuties

Stella creëert naast haar schilderijen ook een serie charmante houtskooltekeningen, die ze “fluffy cuties” noemt. Deze tekeningen vormen een speelse en toegankelijke aanvulling op haar schilderkunst. Ze zijn vooral geïnspireerd door de dieren die ze in haar eigen omgeving tegenkomt, zoals de vogels en kleine dieren die fladderen rond haar tuin en de polder. Het gebruik van houtskool stelt haar in staat om de zachtheid van vacht en veertjes op een subtiele en gedetailleerde manier vast te leggen, wat haar werk een zachte, bijna tactiele uitstraling geeft.

De “fluffy cuties” zijn kleinere, betaalbare werken die Stella vaak maakt wanneer de olieverf op haar schilderijen nog moet drogen. Deze tekeningen zijn een leuke afwisseling in haar oeuvre en bieden een moment van lichtheid en speelsheid. Ze weerspiegelen haar liefde voor de natuur, maar op een manier die vriendelijk en uitnodigend is. De zachte lijnen en de delicate schaduwen van het houtskool benadrukken de kwetsbaarheid en de speelse energie van de dieren, die vaak een glimlach op het gezicht van de kijker toveren.

Hoewel ze in contrast staan met haar grotere, complexere schilderijen, delen de “fluffy cuties” dezelfde zorgvuldige aandacht voor detail en de liefde voor het alledaagse. Deze tekeningen vormen een speelse, toegankelijke kant van Stella’s werk, en tonen haar vermogen om schoonheid te vinden in de kleinste, meest alledaagse aspecten van de natuur.

Naast het actief bezig zijn met kunst heeft Stella nog een andere passie, namelijk lesgeven. Twee keer per jaar organiseert ze een serie cursussen. Mensen komen vaak omdat ze haar stijl bewonderen, en hoewel ze technieken leert die passen bij het schilderen van landschappen, moedigt ze haar cursisten aan om hun eigen stijl te ontwikkelen. Ze merkt dat haar lessen mensen anders naar het landschap doen kijken, met meer oog voor kleur en sfeer, en dat vindt ze een waardevolle bijdrage.

Toch blijft vrij werk haar grootste liefde. Ze geniet van de vrijheid om te schilderen wat ze wil, zonder restricties. Hoewel ze ook in opdracht schildert, bijvoorbeeld landschappen of dierenportretten, laat ze zich het liefst leiden door haar eigen ideeën. Elk jaar nieuw werk maken, exposeren en zichzelf uitdagen, zijn haar simpele maar ambitieuze plannen.

In haar vrije werk vindt Stella haar grootste passie. Het biedt haar de ruimte om volledig haar eigen creativiteit en stijl te volgen. Het schilderen van polderlandschappen en kustgezichten, die niet altijd bestaande plekken representeren, stelt haar in staat om vormen en kleuren vrij te onderzoeken. Hoewel ze elementen van het impressionisme waardeert, doet ze vooral “haar eigen ding”. Haar werk is altijd in beweging en verandert, totdat ze voelt dat het af is.

Werken in opdracht biedt haar een andere uitdaging. Ze maakt duidelijk dat ze dit minder bevredigend vindt, omdat ze dan de wensen van anderen moet vervullen. Dit kan haar creatieve vrijheid beperken, hoewel ze het wel een belangrijk onderdeel van haar werk vindt. Het verschil tussen vrije en opdrachtwerken ligt vooral in de controle die ze heeft over haar eigen visie en stijl. Waar ze in haar vrije werk haar eigen pad volgt, voelt ze bij opdrachten soms een beperking. Toch vermijdt ze opdrachten niet volledig, maar haar voorkeur gaat duidelijk uit naar het zelfstandig creëren van kunst.

De toekomst

Stella heeft duidelijke toekomstplannen voor haar kunst en blijft zich richten op het creëren van werk dat haar passie weerspiegelt, met polderlandschappen als belangrijkste focus. Hoewel dit momenteel centraal staat, blijft ze openstaan voor verandering en experimenten. Ze verlegt regelmatig haar focus en laat zich inspireren door persoonlijke ervaringen en de wereld om haar heen, waardoor haar werk dynamisch blijft.

In de toekomst wil Stella haar werk blijven exposeren en nieuwe manieren vinden om een breder publiek te bereiken. Ze streeft ernaar om haar kunst verder te ontwikkelen en meer interactie met het publiek te creëren, bijvoorbeeld via workshops en gezamenlijke projecten. Daarnaast wil ze nieuwe technieken en materialen verkennen om haar artistieke visie te verdiepen en te verrijken.

Stella’s doel is om haar kunst toegankelijk te houden en mensen te inspireren om anders naar hun omgeving te kijken. Met haar schilderijen wil ze de schoonheid van het dagelijkse leven benadrukken en haar filosofie via exposities, lessen en workshops verder verspreiden.

Over de auteur

Zoë Neeft

Zoë Neeft is een enthousiaste student journalistiek. Ze schrijft het liefst over lifestyle, films en cultuur gerelateerde onderwerpen. Als Zoë niet aan het werk is, is Zoë te vinden bij een goed concert, maar het allerliefst in een leuk restaurant.