Rebin Erkelens is een veelzijdige creatieveling: modeontwerper, model, en een uniek gezicht in de Rotterdamse kunst- en modesector. Momenteel werkt hij aan zijn nieuwste kledinglijn, Primadonna, een collectie waarin vrouwelijke energie centraal staat. Maar Rebin is meer dan alleen zijn werk. Hij heeft een concept van zichzelf gecreëerd, een alter-ego genaamd ‘Bean’, waarin hij zijn artistieke visie en persoonlijkheid tot leven brengt en waar hij zich helemaal in thuis voelt. ‘Het maakt niet uit of het je aanstaat of niet: je gaat mij zien. En je gaat me zien shinen.’
Als kleine jongen in Nieuwerkerk aan den IJssel was Rebin Erkelens altijd al anders. Hij droeg jurken, nog voordat hij goed en wel wist wat die keuze voor reacties teweeg zou brengen. Op vierjarige leeftijd zat hij al vaak met zijn oma in de tuin, waar hij leerde breien. Van zijn moeder leerde hij naaien, patronen tekenen en hoe je met precisie stoffen kon transformeren tot iets unieks. ‘Het was vooral heel handig,’ vertelt Rebin, ‘ik kon van een tweedehands spijkerjack iets maken dat net uit de Zara leek te komen.’ Creativiteit was altijd een veilige haven, een wereld waarin hij zich thuis voelde.
Maar die veilige haven stond in schril contrast met de buitenwereld. Zijn passie voor vrouwelijke kleding en muziek bracht niet alleen verwondering, maar ook onbegrip en pesterijen. ‘Ik werd heel erg gepest omdat ik van K3 hield,’ vertelt Rebin. Het dorpse karakter van zijn omgeving bood weinig ruimte voor afwijking van het ‘normale’. Op de basisschool was het intens zwaar. ‘Ik was jong, en ik denk dat mensen daar gewoon niet aan gewend waren.’
De middelbare school bracht enige verlichting, maar het pesten bleef niet volledig achterwege. Pas tijdens een creatieve opleiding in Rotterdam vond Rebin de vrijheid en acceptatie waar hij zo naar verlangde. ‘Iedereen liet elkaar daar in hun waarde,’ vertelt hij. Dat was de plek waar hij zijn talenten echt kon ontplooien en zijn identiteit kon omarmen.
.
De geboorte van ‘Bean’
Als negenjarige was Rebin groot fan van Lady Gaga en wist hij meteen: ‘Dat wil ik ook, dat wil ik ook doen!’ Haar grenzeloze creativiteit waren voor hem een inspiratiebron die zijn eigen creatieve vuur aanwakkerde. Die energie, gevoed door het onbegrip uit zijn jeugd, gaf vorm aan iets groters: zijn alter ego, ‘Bean’. Met een roze pruik, minirok en hoge hakken creëerde hij niet alleen een verlengstuk van zichzelf, maar een concept, een kunstwerk. ‘Bean is een ‘f*ck you’ naar al die mensen die mij ooit klein probeerden te maken,’ zegt Rebin vastberaden.
Het creëren van Bean was een proces van experimenteren en ontdekken. Met een klein budget verzamelde hij kleding, make-up en accessoires, en wanneer het geld op was, maakte hij zijn outfits zelf van stof en materialen die hij kon betalen. ‘Niemand wist en weet echt waar ik mee bezig ben. Het is heel mysterieus,’ vertelt hij. Bean is spannend, uitdagend en soms ongrijpbaar, precies zoals Rebin het wil. Hij ziet Bean niet als een masker, maar als een intensere, expressievere versie van zichzelf.
Bean is een reactie op de wereld om hem heen, een manier om iets te zeggen tegen de verwachtingen en regels die anderen hem willen opleggen. Het is een symbool van vrijheid en een manier om zich los te maken van de beperkingen die hij vroeger voelde. ‘Waar ik eerst onzeker was, zorgt Bean ervoor dat mensen niet om me heen kunnen. Het maakt niet uit of je het leuk vindt of niet, je zult me zien,’ zegt Rebin. Bean is voor hem veel meer dan zomaar een idee; het is een gesprek met de wereld. Het gaat niet alleen om hoe Bean eruitziet, maar vooral om wat het betekent: trots, kracht en vooral het lef om jezelf te zijn. ‘Bean is mijn eigen wereld, met mijn eigen regels. Het laat zien dat je alles kunt zijn wat je wilt, zolang je er zelf maar in gelooft.’
Mode als verzet
Mode is voor Rebin kunst en verzet. Hij ontwerpt unieke kleding die gender doorbreekt, zoals een jurk met een corset dat zowel mannelijke als vrouwelijke lichaamstypes past. De jurk houdt rekening met de anatomische verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke lichamen: mannelijke schouders zijn breder, vrouwen hebben een meer zandloperfiguur, en de ribbenconstructie verschilt per gender.
De minirok is zijn favoriete kledingstuk met een interessante geschiedenis. In Iran was de minirok in de jaren 70 een symbool van protest tegen het regime. Vrouwen droegen minirokken als verzet tegen de toenemende religieuze restricties na de Iraanse Revolutie van 1979. Yves Saint Laurent was destijds aangenaam verrast te zien dat zijn minirokontwerpen in Iran werden omarmd, zelfs voordat ze populair werden in de VS. Deze rokken waren niet zomaar mode, maar een statement voor vrouwelijke vrijheid en tegen verplichte kledingvoorschriften. Dit is ook de boodschap die Rebin met zijn ontwerpen mee wilt geven, zijn kleding is een statement van zelfacceptatie en verzet tegen vooroordelen en pesterijen. Maar naast de interessante geschiedenis en het statement vind hij het vooral een kledingstuk wat hij goed bij zijn lichaam vindt passen. ‘Hoe korter, hoe beter denk ik altijd. En daarnaast is het ook wel een uitdaging die je van jezelf vraagt om een extreem korte minirok te dragen, dat vind ik ook spannend’.
Eva Marie Louise, een vriendin die als modeontwerpster vrouwelijke empowerment voorop stelt, het modehuis Balenciaga en vooral de verhalen achter mode zijn zijn grote inspiraties. Hij wil in zijn ontwerpen vooral vrouwelijke energie vangen. Zijn collectie ‘Primadonna’ speelt met roze, zwart, wit en beige tinten, gecombineerd met strakke silhouetten en kant om vrouwelijkheid in al haar complexiteit te eren.
Onverschrokken zichzelf
‘Een grote F* you naar toxic masculinity,’ zo omschrijft Rebin zijn kunst in één zin. Hij laat zich niet beperken door verwachtingen of hokjes, maar kiest ervoor om simpelweg zichzelf te zijn. Rebin blijft experimenteren, groeit door zijn werk en levenservaringen, en blijft trouw aan zijn unieke visie. Of het nu gaat om zijn collecties, zijn visie op genderfluïditeit, of zijn persoonlijke verhaal, alles ademt de boodschap: ‘Zie mij, ik ben wie ik ben, en dat is genoeg.’
Over tien jaar hoopt hij een gevestigd ontwerper te zijn, met runwaycollecties die een krachtige boodschap dragen en inspireren. Rebin droomt ervan om ooit zijn eigen show te hebben in Parijs, waar hij zijn visie op mode als kunst en empowerment wereldwijd kan delen. Tot die tijd blijft hij onverschrokken zichzelf, vastberaden om zowel zijn grenzen als die van de modewereld te blijven verleggen.
Outfit en foto’s door Rebin Erkelens gemaakt