Strijp-S, het voormalig industrieel hart van Eindhoven en ooit de thuisbasis van de Phillips-fabrieken, heeft zich ontwikkeld tot één van de meest creatieve knooppunten in Nederland. Het gebied combineert zijn industriële erfgoed met een moderne visie op kunst, technologie en innovatie. Tegenwoordig is dit de plek waar (jonge) kunstenaars, gevestigde organisaties en creatieve ondernemers samenkomen. Op Strijp-S worden experimenten en samenwerking gestimuleerd, dat leidt tot grensverleggende projecten en evenementen. De industriële architectuur en rauwe uitstraling van Strijp-S geven het gebied karakter dat kunstenaars inspireert. Het contrast tussen oude Phillips-gebouwen en moderne kunstprojecten benadrukt de innovatieve identiteit van Strijp-S.
Laura Carter
Eén van die geïnspireerde jonge kunstenaars op Strijp-S is Laura Carter. De kunstenares tekent al bijna heel haar leven, twaalf jaar geleden besloot ze van haar hobby haar werk te maken. Sindsdien illustreert ze volop in haar eigen studio op Strijp-S, die in de Apparatenfabriek aan de Torenallee gevestigd zit. “Strijp-S is een van mijn lievelingsplekken. Superfijn dat ik hier een ruime kon krijgen”, vertelt ze. Laura is kunst-illustrator en werkt vanuit huis. Ze was actief op zoek naar een studioruimte om uit te breiden. “Toen ik ontdekte dat er ruimtes beschikbaar waren in de Aparratenfabriek, greep ik die kans meteen.” Mensen weten nu precies waar ze Laura kunnen vinden wanneer ze vertelt dat ze in Strijp-S zit.
Kunstorganisaties
MU Hybrid Art House, STRP Festival, en Natlab spelen een cruciale rol in het versterken en vormgeven van de artistieke identiteit van Strijp-S. Elk van deze organisaties brengt zijn eigen unieke invulling van kunst, technologie en samenwerking, wat bijdraagt aan de levendige creatieve sfeer van het gebied.
MU Hybrid Art House is een belangrijke speler in de culturele ontwikkeling van Strijp-S. Door kunst, technologie en sociale betrokkenheid te combineren, creëert MU een ruimte voor experiment en interactie tussen verschillende kunstdisciplines. Dit draagt bij aan de identiteit van Strijp-S als een dynamische en experimentele creatieve hotspot.
STRP Festival is met jaarlijks 20.000 bezoekers één van de grootste en meest prestigieuze festivals voor kunst en technologie in Nederland. Het festival brengt kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers samen om grensverleggende projecten te presenteren die kunst en technologie verbinden. Dit evenement draagt bij aan de artistieke identiteit van Strijp-s.
Natlab, dat oorspronkelijk de naam was van de Phillips-laboratoria, heeft zichzelf heruitgezonden als een cultuur- en filmcentrum op Strijp-S. Het NatLab bied een platform voor experimentele film, theater en multidisciplinaire kunstprojecten. Hierdoor draagt Natlab bij aan de diversiteit van de kunstscene op Strijp-S.
Uitstraling
De bijdrage van kunstenaars en ontwerpers aan de artistieke uitstraling van Strijp-S speelt een essentiële rol in het creëren en versterken van de creatieve sfeer. Door hun werk en de interactie met de omgeving drage ze bij aan de visuele en culturele identiteit van het gebied. Kunstenaars op Strijp-S creëren kunstwerken die de industriële sfeer van het gebied aanvullen en tegelijkertijd de creatieve dynamiek van de wijk benadrukken.
Kunstwerken in de openbare ruimte, zoals grote muurschilderingen en sculpturen zijn prominente visuele elementen die het gebied zo bijzonder maken. Deze kunstwerken trekken zowel lokale bewoners als internationale bezoekers aan endragen bij aan de herkenbaarheid van Strijp-S als artistiek centrum. Deze kunstwerken trekken zowel lokale bewoners als internationale bezoekers aan en dragen bij aan de herkenbaarheid van Strijp-S als artistiek centrum. (Eindhoven in Beeld, Beeldbank Eindhoven)
Veel kunstenaars en ontwerpers op Strijp-S werken samen aan projecten die kunst, technologie en design combineren. Evenementen zoals de Dutch Design Week, die in Eindhoven plaatsvindt en zo’n 350.000 bezoekers per jaar trekt, brengen de lokale creatievelingen samen en bieden hen een platform om hun werk te tonen. Deze samenwerking draagt bij aan de creatieve uitstraling van Strijp-S en zorgt ervoor dat het gebied voortdurend in beweging is (Dutch Design Week). De kunstenaars en ontwerpers hebben ook invloed op hoe bewoners en bezoekers Strijp-S ervaren geeft de gemeente Eindhoven aan. Door hun werk brengen zij een gevoel van creativiteit en vernieuwing naar het gebied wat Strijp-S niet alleen een artistieke uitstraling geeft, maar ook een plek maakt die wordt gezien als een broedplaats voor cultuur en creatief ondernemerschap. (Gemeente Eindhoven, Strijp-S rapport).
Foto’s: Daan Roosegaarde
Smart Highway Collectie
Daan Roosengaarde
De Nederlandse kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde heeft enkele projecten in Strijp-S gepresenteerd die technologie en kunst combineren. Zijn werk met lichtinstallaties, zoals ‘Smart Highway’, heeft invloed gehad op de visuele en artistieke uitstraling van de regio en laat Strijp-S zien als een plek voor innovatieve kunst die de grenzen van technologie en design verkent. (Daan Roosegaarde)
Veel andere kunstenaars, zoals Pieter-Jan Grandry en Hinke Schreuders, hebben hun werkplaats net als Laura Carter op Strijp-S. Ze zijn actief betrokken bij de community van creatieve professionals en hebben bijgedragen aan de artistieke uitstraling van Strijp-S door het uitvoeren van installaties, performances en andere kunstvormen.In Strijp-S zijn ook verschillende grote muurschilderingen te vinden, vaak gemaakt door lokale en internationale straatartiesten. Deze werken veranderen de industriële omgeving en voegen een hedendaagse kunstvorm toe die de wijk levendiger maakt. Deze schilderingen zijn te zien op verschillende muren van de voormalige fabrieksgebouwen.
Ook Laura draagt met haar kunst bij aan de uitstraling van Strijp-S. Haar kunst is net iets anders dan die van de ‘typische Eindhoven-stijl’ omschrijft ze. “Strijp-S staat bekend om innovatieve, hippe en gedurfde ontwerpen, terwijl mijn stijl juist los en speels organisch is, vaak in traditionele media. Ik heb nooit de neiging gehad om trends te volgen, wat ongetwijfeld nadelen heeft, maar het zorgt er ook voor dat mijn kunst onderscheidend is binnen mijn omgeving.
Architectuur
Niet alleen kunstenaars, maar ook de horeca en andere sectoren vestigen zich in de voormalige Phillips-fabrieken. Het Ketelhuis, een zeer populaire culinaire hotspot in de wijk werd in de jaren ’30 gebouwd om de elektriciteit van de Phillips energiecentrale te verdelen naar de omringende fabrieken. “Het ketelhuis stond vol met transformatoren, vanuit hier werd de stroom verdeeld naar Strijp-s en naar het Phillips stadion,” vertelt Mark medeoprichter van het Ketelhuis. Hoewel Strijp-S voor verschillende sectoren een functie biedt staat kunst in de wijk centraal. De transformatie van de industriële architectuur op Strijp-S biedt niet alleen inspiratie voor kunstenaars, maar vormt ook een stimulerende leeromgeving voor studenten van creatieve opleidingen zoals SintLucas en Rock City Institute.
Kunstenaars in de dop
SintLucas is een toonaangevende mbo- en vakschool die zich richt op creatieve en technische opleidingen, met een sterke focus op design, media en kunst. De vestiging op Strijp-S biedt studenten een unieke leeromgeving die perfect aansluit bij de creatieve en innovatieve sfeer van het gebied. Hier leren studenten niet alleen hun vak, maar worden ze ook geïnspireerd door de dynamische omgeving van kunstenaars, ontwerpers en ondernemers. Het SintLucas, ook gelegen aan de Torenallee net als Laura Carters studio, telt jaarlijks zo’n 1.900 studenten.
Doordat de vestiging op Strijp-S gevestigd is kunnen studenten gemakkelijk samenwerken met lokale kunstinitiatieven en bedrijven in de creatieve industrie, wat hun praktijkervaring met netwerkmogelijkheden biedt. Jochem van Duijnhoven is student aan het SintLucas en voelt zich helemaal thuis op deze school. De ligging heeft hier volgens hem veel mee te maken: “De plek is goed te bereiken met het OV en daarnaast zijn er verschillende activiteiten om je te vermaken of te laten inspireren.” Deze activiteiten worden vanuit het SintLucas voor jong en oud gemotiveerd en vaak krijgen de studenten gratis toegang tot zulke bijeenkomsten.
Strijp-S trekt volgens Jochem veel nieuwe mensen aan doordat de plek aantrekkelijk is voor studenten en werkenden. “Er wordt veel gebouwd op Strijp-S, waardoor er wonen ook mogelijk is. Als kunstenaar of ontwerper heb je hier de mogelijkheid je creativiteit te uiten.”
Jochem vind het fijn dat hij en zijn medestudenten zoveel vrijheid en toegang krijgen vanuit de school. Verder zouden scholen volgens hem meer individuele (werk)ruimtes moeten kunnen creëren die permanent staan, hij vertelt: “In die ruimtes zouden kunstwerken van studenten gepresenteerd kunnen worden. Zo kunnen gasten niet alleen bewonderen, maar maakt de school ook extra reclame.” Of Jochem zelf als kunstenaar neerstrijkt op Strijp-S weet hij nog niet zeker: “Voor degene die een eigen bedrijf starten biedt Strijp-S mooie kantoortjes, ik wil liever werken in opdracht van een werkgever. Na deze studie ga ik nog even doorstuderen, maar wie weet kom ik daarna weer terug.”
“Voor kunstenaars zoals ik, die al wat langer bezig zijn maar nog steeds werken aan zichtbaarheid en het beoefenen van hun kunst in een creatieve omgeving, zou ik graag wat meer informele bijeenkomsten zien. Bijvoorbeeld sessies om samen aan projecten te werken, ideeën uit te wisselen of regelmatig met andere illustratoren af te spreken om een paar uur over alles rondom illustratie te praten. Ik zou dat graag opzetten, maar het is er nog niet van gekomen. Voor als je net begint, wanneer je van de kunstscholen komt ben je hier al op de juiste plek om advies te vragen”, aldus Laura.
Ook de gemeente Eindhoven ziet een stralende toekomst voor Strijp-S tegemoet. De gemeente streeft naar een gebied waar bewoners, ondernemers en bezoekers blijven samenkomen in een inspirerende omgeving die ruimte biedt voor participatie en betrokkenheid.
“Als je net begint, bijvoorbeeld als je van de Design Academy komt, ben je hier al op de juiste plek om advies te vragen”, vertelt Laura Carter, “voor kunstenaars zoals ik, die al wat langer bezig zijn maar nog steeds werken aan zichtbaarheid en het beoefenen van hun kunst in een creatieve omgeving, zou ik graag wat meer informele bijeenkomsten zien. Bijvoorbeeld sessies om samen aan projecten te werken, ideeën uit te wisselen of regelmatig met andere illustratoren af te spreken om een paar uur over alles rondom illustratie te praten. Ik zou dat graag opzetten, maar het is er nog niet van gekomen.”