Hotelprijzen door het dak bij Europese filmfestivals

Hotelprijzen door het dak bij Europese filmfestivals

Hotelprijzen door het dak bij Europese filmfestivals
San Sebastián en Cannes verrassen economisch

Filmfanaten houden ervan: internationale filmfestivals. Deze filmvieringen zijn niet alleen rijk voor cultuur, maar ook voor de economie. Uit een analyse van de vijf prominentste Europese filmfestivallocaties, blijkt echter dat er grote onderlinge verschillen zijn. Op basis van hotelkamerprijzen, genereert Cannes de grootste procentuele winst. Londen ervaart de minste toename in winst, met een 14% stijging.

Grote verschillen

Berlijn trekt met de Berlinale 330.000 bezoekers, maar hotelprijzen stijgen relatief beperkt (67%), mogelijk door de al constante vraag naar accommodatie.

Cannes biedt een ander beeld, ondanks dat het minder bezoekers (200.000) trekt, verdubbelen de hotelprijzen tijdens het festival. De prijs voor een hotelkamer stijgt zelfs met maar liefst 118%.

De achterblijver als het gaat om winsttoename is Londen. Londen zag in 2022 slechts een stijging van 14% in hotelprijzen tijdens het BFI Film Festival, ondanks 150.000 bezoekers. Het kan, net als in Berlijn, meespelen dat de vraag naar accommodatie altijd hoog is. Daarnaast staat Londen bekend om haar events, zoals theatershows. Hierdoor kan het verschil minimaal zijn.

De beperkte hotelcapaciteit in historisch Venetië is een mogelijk oorzaak voor een sterke prijsstijging  tijdens La Biennale di Venezia. Venetië trekt slechts 60.000 bezoekers, maar heeft een dramatische stijging in hotelprijzen van 72%.

Tot slot: El Festival de San Sebastián. Deze stad in Spanje behaalt de tweede plek op de lijst met een verrassende prijstoename van 90%.

Expert

Egbert van der Zee, toerismeonderzoeker, vertelt: “Een terugkerend evenement, zoals een filmfestival, zet een stad op de kaart. Utrecht wordt bijvoorbeeld verbonden met het Nederlands Filmfestival en het iconische gouden kalf. Het zorgt voor bekendheid en heeft daarmee een positief effect op het imago van een stad.” Hij vervolgt: “Nadelen bij een filmfestival zijn te overzien. Er is sprake van drukte tijdens het evenement, omdat de reguliere bezoekers plaats maken voor pers en VIP’s. Ook zijn er veel besloten evenementen, wat ervoor zorgt dat horeca en culturele instellingen niet voor het reguliere publiek toegankelijk zijn.”

Tot slot vertelt van der Zee dat de impact van toerisme verschilt per stad. “Deels heeft dit te maken met de bekendheid van het festival, maar ook met het type filmfestival. Ook de locatie heeft invloed, gebeurt dit in een kleine historische binnenstad dan heeft het andere impact dan wanneer het in een groter theater is, gelegen buiten een (historische) binnenstad. Als laatste is ook het aanbod van hotels van belang. Een stad met een relatief klein aanbod kan maar een beperkt publiek ontvangen. Hotels zitten snel vol, en dan is er geen ruimte meer voor extra festivalbezoekers of voor stadsbezoekers die niet voor het festival komen.”

Verantwoording

Voor dit onderzoek hebben wij gekeken naar de economische impact van de vijf grootste Europese filmfestivals, op de gaststad. Dit zijn Berlinale, Festival de Cannes, BFI London Film Festival, La Biennale di Venezia en Festival de San Sebastián. De keuze is gebaseerd op bezoekersaantallen en hun internationale reputatie, daarmee hun impact op de filmwereld.

Om te meten wat de economische impact is, hebben we gekeken naar de stijging in hotelkamer prijzen.

De data in dit artikel zijn verzameld via verschillende bronnen. Zo komen de bezoekerscijfers uit onder andere perskits, jaarrapporten en festivalwebsites. De aantallen komen uit 2022-2024, met eventuele aanpassingen voor coronamaatregelen in acht genomen.

Voor het vergelijken van de prijs van hotelkamer hebben wij het verschil tussen de dagen tijdens het festival, en de maand ervoor genomen. Dit om het voor elke locatie een accurate representatie te laten zijn. De peildata zijn gekozen op basis van de recentste en consistentste festivaleditie. Dit hebben wij gedaan via verschillende grote websites, die in elke stad actief zijn. Zoals Booking.com, en Trivago.

Over de auteur

Yara Lommen

Hi! Ik ben Yara, 21 jaar oud. Ik ben een Rotterdammer in hart en nieren. Ik ben geïnteresseerd in politiek, maatschappelijke kwesties en evenementen. Maar ik schrijf over van alles en nog wat. Ik hoop mij later te kunnen verdiepen in internationale politiek, maar houd voor nu mijn ogen open voor alles wat ik tegen kom.