Beeld: Pexels
De film Helter Skelter (2012) geldt als een visuele voorloper van de bekroonde film The Substance. Met felle kleuren en een scherpe kritische blik op de gevolgen van schoonheidsidealen laat de film zien hoe iemand zichzelf kan kwijtraken met het najagen van roem en succes. Hoofdpersoon Lilico zinkt steeds dieper weg in de wereld van uiterlijke perfectie, terwijl de spanning en het ongemak voor de kijker toenemen. Schoonheid heeft een prijs en net zoals bij The Substance blijkt die genadeloos hoog te zijn.
Flitsende camera’s omringen je met smekend paparazzo om nog dat ene shot van je te nemen dat bakken met geld zal opleveren, je bent mooi, knap, iedereen kent je en ook nog heel succesvol. Je vriend lijkt perfect terwijl jullie samen op de rode loper staan en zo lijk je dat ook uit te stralen, want je staat op de cover van elke magazine in Japan, vaak met een schitterende glimlach, maar schijn bedriegt. Alleen schoonheid en zo jong mogelijk blijven doen ertoe, terwijl gevoelens en gezondheid naar de achtergrond verdwijnen. Het is nog maar het begin van een droom die instort in de film Helter Skelter waar Lilico alles op alles inzet om aan de top van de roem te staan en de schoonheidstandaarden na te streven.
De Japanese film Helter Skelter uit 2012geregisseerd door de vrouwelijke regisseur Mika Ninagawa is een film die mij lang is nagebleven. Toen ik de film The Subtance aan het kijken was kreeg ik alleen maar een nostalgisch gevoel, “Dit is eerder gemaakt”, dacht ik bij mezelf. Hoewel de film al jaren geleden uitkwam en inmiddels al grotendeels uit de aandacht is verdwenen, is hij nog steeds te vinden op Amazon Prime. De film sluit aan bij verschillende thema’s die ook in The Substance centraal staan, zoals ouder worden, jongere concurrentie, de angst om roem te verliezen en de verleiding van gevaarlijke middelen om de schoonheidsidealen te bereiken.
“Pretty on the outside, but like a fruit the bugs have eaten from within ”
– Helter Skelter 2012
Streven tot perfectie
De film is gebaseerd op de gelijknamige manga van Kyoko Okazaki en volgt Lilico, een beroemd Japans model en schoonheidsicoon. Haar succes dankt ze grotendeels aan diverse cosmetische ingrepen en de druk van haar moeder, die haar koste wat het kost naar roem wil leiden. Ondertussen blijft het publiek in de illusie geloven en ziet Lilico als het perfecte plaatje. In haar schaduwen leeft haar zusje die verborgen blijft en ver weg staat van de schoonheidsidealen, Lilico probeert haar soms aan te moedigen om dezelfde ongezonde gewoontes aan te nemen die zij zelf ook heeft.
Lilico’s gezondheid takelt af en haar streven naar perfectie en het winnen van de concurrentie begint steeds moeilijker te worden, vooral nadat er een jonger model genaamd Kozue de game in komt en Lilico’s spotlight afneemt. Ze is jonger dan haar en meer bescheiden, ze krijgt steeds meer opdrachten en Lilico steeds minder. Hierdoor gaat Lilico nog meer onder het mes om zichzelf verder aan te passen, zo raakt ze compleet ontspoord in haar wereld. De ingrepen hebben ernstige gevolgen voor haar gezondheid, die ze langzaam maar zeker begint te ervaren.
Jaloezie en liefde
Een belangrijk thema in de film is de jaloezie die Lilico voelt tegenover haar assistent, Michiko. Waar Michiko een gewone vrouw is met een stabiele en gelukkige relatie, raakt Lilico juist steeds meer geobsedeerd door uiterlijk, status en controle. Verwend door roem en verblind door haar eigen imago, lijkt ze geen echt begrip te hebben van pure liefde. Ze zet alles op alles om de relatie van Michiko kapot te maken, puur uit jaloezie. Door haar manipulatieve gedrag wordt het als kijker steeds moeilijker om nog sympathie voor Lilico te voelen.
Visuele overspoeling
De film Helter Skelter, geregisseerd door Mika Ninagawa, valt direct op door de opvallende visuele stijl. Ninagawa, die een achtergrond heeft in modefotografie en kunst, gebruikt die ervaring volop de beelden zijn oververzadigd met felle kleuren, waarbij vooral rood eruit springt. Dit kleurgebruik en de volle composities in beeld zijn kenmerkend voor haar werk, dat vaak is geïnspireerd op manga. Vanaf de allereerste scène krijg je al meteen een idee van de film. Een groep Japanse schoolmeisjes gillen enthousiast over de nieuwste looks en modebladen, terwijl je wisselt van scene met een heel ander contrast naar Lilico dat net haar verband na een plastische operatie verwijdert, op de achtergrond klinkt Duitse opera metal wat de sfeer de film meteen versterkt.
Conclusie
Zo nu en dan voelde de film wat lang aan, met name door de stille scenes waar niet in gesproken wordt. Dankzij de sterke visuele stijl en de dramatische ondersteuning van de muziek is het in ieder geval verre van saai en blijft het boeiend. De titel Helter Skelter wat letterlijk chaos en verwarring betekent, past perfect bij de sfeer van de film. Het is een absurdistische, surrealistische rollercoaster vol drama, verwarring en visuele explosie. Niet echt een film voor iedereen, want hij wijkt flink af van wat je gewend bent. Maar voor wie houdt van opvallende beelden, onvoorspelbare personages en een tikje absurditeit is dit echt een must-watch en al helemaal als je fan bent van de Oscarwinnende film “The Substance.”