TikTok als beroemdheid booster voor muziek

TikTok als beroemdheid booster voor muziek

Inmiddels zijn de meeste mensen bekend met het social media platform TikTok. Sinds het ontstaan van dit platform stijgt het aantal gebruikers tot inmiddels meer dan één biljoen gebruikers over de wereld. In deze tijd is het platform niet meer alleen leuk voor het delen en het scrollen, maar is het ook een boeiend platform geworden voor de muziekindustrie. Wat dit betekent zal in dit artikel toe worden gelicht.

Er zijn meerdere artikelen online te vinden die gaan over TikTok-artiesten of die de term TikTok-artiest toepassen op een bepaalde muzikant. Dat een muzikant als Tiktok-artiest wordt gelabeld betekend meestal dat er een nummer trending werd op Tiktok waardoor de artiest zijn of haar huidige bekendheid heeft gekregen. Een van deze artiesten is Doja Cat die inmiddels meerdere nummers als trending op Tiktok wist te krijgen. Om een goed beeld te krijgen hoe Tiktok een verschil kan maken in beroemdheid is hier het nummer ‘Say So’ van Doja Cat gebruikt als voorbeeld. De onderstaande grafiek geeft de cijfers weer van het aantal keer dat er op Google gezocht werd naar de term ‘Say So Doja Cat’. Een paar belangrijke punten zijn gemarkeerd op de grafiek. Zo is het moment gemarkeerd dat het album met Say So gepubliceerd werd (7 november 2019), de originele Tiktok gepubliceerd werd met het dansje en het nummer Say So (december 2019), en het hoogtepunt. Wat opvallend is aan deze grafiek, en de invloed van Tiktok meteen bevestigd, is dat er eerst vrij weinig werd gezocht naar het nieuwe nummer van Doja Cat. Dit blijft zo tot de originele Tiktok geplaatst wordt.

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/specialisaties/wp-content/uploads/sites/735/2021/11/jajjja.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Daarnaast wijzen cijfers die TikTok zelf uit heeft gebracht erop dat TikTok en muziek nauw met elkaar verbonden zijn. Onder andere in het ontdekken van muziek. Dit blijkt uit de cijfers van TikTok waar ze hebben gekeken of mensen TikTok ook gebruiken voor het ontdekken van nieuwe muziek en artiesten. Hier is een onderscheid gemaakt tussen het ontdekken van nieuwe muziek en nieuwe artiesten. Bij het ontdekken van nieuwe muziek ontdekt iemand bijvoorbeeld nieuwe nummers van een artiest die ze al kennen. Bij het ontdekken van een artiest maken ze kennis met een artiest en is het niet per se gelinkt aan bepaalde nummers. De cijfers uit het onderzoek zijn te zien in de onderstaande grafieken:

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/specialisaties/wp-content/uploads/sites/735/2021/11/Percentageluisteren.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Joey Scheufler oprichter Prappers Media Group, TikTok advertising, TikTok influencer Marketing, TikTok Channel Management en TikTok Formats kan toelichten hoe dit proces gaat op TikTok. Want hoe ontstaat zo een trend eigenlijk? Scheufler: “Het algoritme wil dat jij zoveel mogelijk TikTok gebruikt. Dus dat jij zoveel mogelijk video’s ziet die jij leuk vindt. Op het moment dat je een video gebruikt met een bekend muziekje, dat al veel gebruikt wordt en populair is, dan komt jouw video vaker voorbij bij mensen op de ‘for you’ pagina. Dat is exact de reden waarom veel muziek dan explodeert en in veel video’s gebruikt wordt. De mensen die de video’s maken, de creators, willen dat hun video’s veel worden bekeken dus gebruiken ze dat muziekje. Dan werkt het als een sneeuwbal, want dan doet iedereen het.”
De ‘beroemdheid boost’ die artiesten en muziek kunnen krijgen op TikTok komt dus eigenlijk mede door het algoritme van TikTok zelf. En zoals hierboven al is aangetoond werkt dit ook zeer goed.

Over de auteur