“Er is een snelheid waarbij de auto een wapen wordt.” – Auto’s van snelheidsduivels in Oostenrijk mogelijk geveild

“Er is een snelheid waarbij de auto een wapen wordt.” – Auto’s van snelheidsduivels in Oostenrijk mogelijk geveild

Vakantiegangers die het gaspedaal tot de bodem indrukken om binnen geen paar uur in de Oostenrijkse bergen te staan, moeten vanaf volgend jaar goed op hun snelheidsmeter gaan letten. De Oostenrijkse minister van klimaatbescherming, Leonore Gewessler heeft een wetsvoorstel ingediend, om de innamen van auto’s bij extreme snelheidsovertredingen te legaliseren. De invoer van deze wetswijziging ligt ingewikkeld omdat de innamen van een auto ingaat tegen bepaalde regels vastgesteld in onze burgerrechten

 

“Extreme snelheidsovertreders brengen de gezondheid en het leven van niet-betrokken weggebruikers op onze wegen in gevaar. Er is een snelheid waarbij de auto een wapen wordt. Met deze wetswijziging zorgen we ervoor dat we de daders in de toekomst onmiddellijk en permanent hun misdaadwapen kunnen afnemen”, Leonore Gewessler.

 

De nieuwe wet in strijd met burgerrechten

Of het wetsvoorstel zal worden aangenomen blijft nog even de vraag. Dit heeft te maken met de soort wijziging die in het rechtssysteem zal moeten worden doorgevoerd om de innamen van een voertuig mogelijk te maken. In het ‘handvest van de grondrechten van de Europese uni’, wordt in artikel 17 het recht op eigendom beschreven. Het recht op eigendom is een van de basis burgerrechten in elke Europese gemeenschap. Deze wet schrijft; “Niemand mag zijn eigendom worden ontnomen, behalve in het algemeen belang, in de gevallen en onder de voorwaarden waarin de wet voorziet en mits het verlies tijdig of op billijke wijze wordt vergoed. Het gebruik van de goederen kan. Bij wet worden geregeld, voor zover het algemeen belang dit vereist.”

 

Zoals de wet beschrijft zijn er uitzonderingen mogelijk, wanneer dit ten goede komt van het algemeen belang. De regelgeving over mogelijkheid om iets in beslag te nemen, zoals wapens bestaat meestal in het strafrecht. Deze uitzondering op de wet hangt samen met het feit dat wat er in beslag wordt genomen iets gevaarlijks is op zichzelf, zoals een gevaarlijke stof of een wapen. Een auto valt niet onder deze gestelde criteria. Christian Kainzmeier is leidinggevende binnen het ministerie van transport en verantwoordelijk voor de wereldverkeerswet, waarop dit nieuwe wetsvoorstel een aanvulling moet vormen. “Natuurlijk kun je mensen pijn doen met een auto, maar je kunt mensen met bijna alles pijn doen. Een auto is van nature niet gevaarlijk als je hem goed gebruikt”, zegt meneer Kainzmeier.

 

De woordvoerder binnen het ministerie van verkeersveiligheid zegt hierover, “Het ontwerp is opgesteld in nauw overleg met de constitutionele dienst van de federale regering. Naast straf is het voornaamste doel van inbeslagname en veiling van een voertuig te voorkomen dat de snelheidsovertreder de gezondheid en veiligheid van anderen opnieuw in gevaar brengt, net zoals het in beslag nemen van een vuurwapen bij misbruik.

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/specialisaties/wp-content/uploads/sites/735/2023/01/auto.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Het voorbeeld in Italië en Zwitserland

In de landen Italië en Zwitserland is er momenteel al een soort gelijke wet in werking waar autoriteiten de bevoegdheid hebben auto’s bij ernstige en gevaarlijke snelheidsovertredingen in beslag te nemen. Binnen de Europese Uni is het Italië dus al gelukt om de wet door te voeren en hierbij een uitzondering toe te voegen op het bestaande burgerrecht. Toch heerst ook de vraag, of dat wanneer de wet wordt aangenomen, deze in de praktijk ook actief wordt gehanteerd. Zal de wet daadwerkelijk door de autoriteiten streng worden gehandhaafd of wordt de wet gebruikt om mensen te beangstigen om dit soort overtredingen te plegen. Meneer Kainzmejer; “Ik heb gesprekken met collega’s in Zwitserland, want het Zwitserse rechtssysteem lijkt nogal op het Oostenrijkse systeem. Daar is deze wet al een aantal jaren van kracht, maar ik heb niet de indruk dat er actief naar wordt gehandeld. Ik heb de indruk dat de mogelijkheid bestaat, maar dat in feite slechts in zeer zeldzame gevallen er gebruik van wordt gemaakt. We zullen zien wat het resultaat in Oostenrijk is als dit echt zijn weg vindt in de wet. Maar zelfs als dat zo is denk ik dat het meer als een symbolische waarschuwing zal dienen.”

 

Bij invoer wet gaat je auto naar de veiling

Uit statistieken over de Oostenrijkse verkeersveiligheid is naar voren gekomen dat er zich elk jaar 400 tot 450 ernstige snelheidsovertredingen voordoen, waarbij de nieuwe regelgeving zou kunnen worden toegepast. Het pakket met deze nieuwe maatregelen is erop gericht om auto’s in te nemen van bestuurders die ernstige snelheidsovertredingen begaan van meer dan 80 km per uur binnen de bebouwde kom en 90 kilometer per uur buiten de bebouwde kom en de steden. Voor recidivisten zouden nog strengere regels gaan gelden. Bestuurders die al eerder zijn gepakt op een ernstige snelheidsovertreding en dus in herhaling treden, raken hun auto kwijt wanneer zij 60 kilometer te hard rijden binnen de bebouwde kom of in de stad en wanneer ze 70 kilometer te hard rijden buiten de stad. Bij de innamen van een auto wordt, deze geveild door de overheid. Op dit moment is het idee om het geld te splitsen. In Oostenrijk is er een speciaal fond waar een deel van het geld naartoe gaat, dit heet het verkeersveiligheidsfonds. Het geld wordt gebruikt om maatregelen te financieren voor verkeersveiligheid, voor wetenschappelijk onderzoek naar verkeersveiligheid en dergelijke initiatieven. En het andere deel van dit geld gaat naar het budget van de autoriteiten. Dit budget moeten zij gebruiken om verkeersveiligheidswerk te waarborgen.

Over de auteur