In de wijk Noordoost in de stad Utrecht zijn de meeste openbare laadpalen te vinden. Daarnaast is het zo dat in deze wijk 8 op de 100 huishoudens in bezit zijn van één deels of geheel elektrische auto. Blijkt uit onderzoek van de School Voor Journalistiek in Utrecht. Dit levert dat ook het volgende beeld op in de domstad.
Op het eerste gezicht
Met het blote oog is meteen zichtbaar dat er veel openbare laadpalen te vinden zijn aan de rand van het centrum. In de binnenstad zelf zijn weinig laadpalen te vinden. Dit heeft te maken met dat de stad zich steeds meer inzet op: “Lopend en fietsend of met openbaar vervoer en deelvervoer naar en door de stad”, aldus het verkeersbeleid.
Daarnaast valt ook op dat de mensen die in de wijk Leidsche Rijn wonen het meeste in bezit zijn van één elektrische of deels elektrische auto. Tevens valt ook op dat er in de grootste wijk Vleuten- De Meern op het eerste oog de minste laadpalen te vinden zijn.
Uit de data blijkt
Als we dan inzoomen en de data bekijken, dan valt op dat de wijk Noordoost de meeste laadpalen tot zijn beschikking heeft. Dat terwijl er in deze wijk 8 op de 100 huishoudens daadwerkelijk in één deels of geheel elektrische auto rijden.
Maar wat is dan de reden dat de gemeente daar zoveel laadpalen heeft staan? Dat hebben we gevraagd aan Michiel Standaert projectmedewerker van de gemeente. Hij zegt: “Plat gezegd wonen hier veel mensen met geld. Het gebruik van openbare laadpalen is in Noordoost het grootst omdat daar veel elektrische auto’s zijn. Daarnaast zijn er vrij weinig parkeerplekken op eigen terrein, waardoor mensen afhankelijk zijn van openbare laadpalen.”
In de wijk Leidsche Rijn hebben de meeste mensen dus een elektrische auto, maar hier staan niet de meeste laadpalen. “Dit komt omdat er vanaf de jaren ’90 hier pas wordt gebouwd en dus nog in aanbouw is. Sinds die tijd vraagt de gemeente aan ontwikkelaars om bij het bouwen, rekening te willen houden met het parkeren op eigen terrein”, zegt Standaert. “Mensen met een eigen parkeerplek kunnen hun eigen laadpaal plaatsen, waardoor er dus minder openbare laadpalen nodig zijn.”
Hoe ziet dat eruit in uw wijk?
De minste laadpalen zijn te vinden in de Binnenstad en de meeste, met op de teller 181, in Noordoost. Overvecht daarentegen heeft één laadpaal minder dan Leidsche Rijn.
Data verantwoording:
Iedere gemeente in Nederland houdt veel verschillende data bij. Zo ook de data die ik heb gebruikt bij dit onderzoek. Op de website van de Gemeente Utrecht heb ik data gevonden over de openbare laadpalen in de stad. Zij hebben een eigen kaart gegenereerd waarop alle soorten openbare laadpalen te vinden zijn. Deze originele data heb ik toegestuurd gekregen van de gemeente.
In mijn onderzoek heb ik alleen gebruik gemaakt van de openbare operationele laadpalen. Zo heb ik dus de potentiële, in ontwikkeling, open voor reactie, on-hold en geannuleerde laadpalen weggelaten voor mijn berekeningen. Dit gaf het volgende beeld: De stad Utrecht heeft 2877 laadpalen. Hiervan heb ik er 1304 gebruikt, dit zijn dan dus ook de operationele laadpalen die in de stad staan. Van deze 1304 kon ik helaas niet alle coördinaten correct gebruiken. Daardoor zit er en 10% foutmarge in mijn onderzoek. Voor mijn visualisatie heb ik gebruik gemaakt van een geojson. Ik heb hier alle wijken die niet behoren tot de Utrecht Stad weg gehaald.
Daarnaast heb ik op de website Utrecht In Cijfers data gevonden over de huishoudens die een elektrische auto in bezit hebben. De gemeente heeft een enquête uitgezet onder de bewoners van Utrecht. Zij hebben in deze enquête de volgende vraag gesteld: “Hoeveel van de volgende vervoermiddelen heeft uw huishouden? Hiermee bedoelen we ook zakelijke of lease-vervoermiddelen waar u privé gebruik van maakt. Deelvervoer telt niet mee.” De vervolgvraag was: “Hoeveel daarvan zijn (deels) elektrisch auto?” Het antwoord op deze vraag is weergegeven per 100 respondenten. Met deze data heb ik geen berekeningen gemaakt.
Om de straatnamen om te zetten in wijken, zodat ik een correcte conclusie kon maken, heb ik iedere staart in geo.maps ingevoerd. Hierdoor werd zichtbaar in welke wijk de straat lag.