Jongeren kijken fors minder TV

Jongeren kijken fors minder TV

Vroeger was tv kijken veel populairder dan nu. Het is vooral onder jongeren steeds minder geliefd. Zo is het aantal gemiddelde kijkminuten naar televisieprogramma’s onder jongeren tussen 13 en 19 sinds 2018 bijna gehalveerd. Dit staat in contrast met de ouderen van 65+, zij zitten ongeveer hetzelfde aantal minuten voor de buis als in 2018. Dit heeft als gevolg dat televisiekijkend Nederland in een hoog tempo vergrijst.

Zoals te zien is in deze grafiek zijn de kijkminuten van jongeren tussen 13 en 19 gedaald van gemiddeld 46 naar 24 minuten per dag (grafiek 1). Dat is een daling van 48 procent, zoals te zien in grafiek 2. Dit is dan ook de grootste daling van alle leeftijdsgroepen. Onder alle Nederlanders vanaf 6 jaar is de kijktijd ook afgenomen, maar niet zo erg als bij jongeren. Dit blijkt uit een kijkcijfer onderzoek van het SKO.

(Grafiek 1)

(Grafiek 2)

Maar waarom wordt het kijken naar zenders steeds minder populair? Volgens mediadeskundige Ron Vergouwen is dat vrij simpel; ‘Jongeren groeien op met het idee dat alles on demand is, waarom zou je wachten op je favoriete programma als je het kunt kijken wanneer je wilt?’ Daarnaast geeft hij aan dat op dit moment veel programma´s ook voor een oudere doelgroep worden gemaakt, en dat jongeren hier daarom ook geen aansluiting bij hebben.

Steeds meer jongeren kiezen daarnaast ook voor alternatieven voor tv, vroeger was er niets anders dan televisiezenders. Nu zijn er streamingdiensten en is YouTube een groot fenomeen onder jongeren. Dit constateert Vergouwen ook, hij zegt namelijk dat jongeren vaker kiezen voor ´persoonlijke´ video´s van bijvoorbeeld vloggers of kortere video´s zoals op Instagram of TikTok.

De toekomst van TV

Deze daling hoeft volgens Vergouwen niet per se te betekenen dat jongeren lineaire televisie helemaal niet meer kunnen vinden. Als er iets is wat ze echt live moeten zien kijken ze namelijk wel zegt hij. Programma’s als het songfestival of de finale van Wie is de mol zijn hier volgens hem voorbeelden van. Ook is het zo dat televisieprogramma’s nu vaak via streamingdiensten zoals Videoland en NLziet teruggekeken kunnen worden. Dit zou dus ook een rede kunnen zijn dat het bij ouderen wel gelijk is gebleven omdat zij meer moeite hebben met het gebruik van online streamingdiensten. Vergouwen denkt zelf dat als de content gewoon leuk genoeg is voor een jongere doelgroep ze gewoon kijken.

Streamingdiensten

Op dit moment is er een groot aanbod van streamingdiensten in Nederland en dit blijft ook toenemen. Waar vroeger Netflix bijna een monopoly had op streaming gebied in Nederland, zijn er nu verschillende platforms bijgekomen zoals HBO max en Disney+. Dit vele aanbod kan er ook voor zorgen dat jongeren gewoon minder behoefte hebben aan lineaire tv. Dat jongeren steeds meer behoefte hebben aan streaming blijkt ook uit een onderzoek van Pricewise, zo zegt 53% van Gen Z en 56% van millennials liever naar een streamingdienst te kijken dan naar traditionele televisie

 

 

Over de auteur