Prijzen festivaltickets stijgen: ‘toch zijn mensen bereid geld uit te geven’

Prijzen festivaltickets stijgen: ‘toch zijn mensen bereid geld uit te geven’

Pixabay

Kan jij ook niet wachten om komende zomer met een biertje in je hand te genieten van de leukste live-muziek? Grote kans dat jij ook dit jaar weer wat extra geld moet gaan bijleggen voor een festivalticket. Festivals, zoals Lowlands, Pinkpop en Down the Rabbit Hole, zijn in de afgelopen jaren qua prijs enorm gestegen. Maar toch blijven ze populair.

In 2017 betaalde je voor een driedaagse Lowlands-ticket 175 euro. Dit jaar zal je voor zo’n ticket wel bijna het dubbele moeten neerleggen. Deze enorme prijsstijging is niet alleen terug te zien bij Lowlands, ook bij het welbekende festival Pinkpop zal dit jaar een festivalticket, in vergelijking met 2010, twee keer zo duur zijn. Maar hoe komt dit? 

Meer vraag dan aanbod 

‘Een van de belangrijkste oorzaken van deze prijsstijging is simpel gezegd schaarste’, vertelt Berend Schans, directeur van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals. Volgens hem is er momenteel meer vraag dan aanbod en dat zorgt ervoor dat zo’n festival best wel veel kan vragen voor een ticket. ‘Toen bijvoorbeeld in 1993 het eerste festival van Lowlands plaatsvond, was het verdienmodel van artiesten vooral het uitbrengen van CD’s en was het optreden slechts een marketinginstrument.’ ‘Nu is die hele muziekindustrie gekanteld en verdienen grote artiesten hun geld met live-optredens’, aldus Schans. De vraag naar deze live-optredens is in de afgelopen jaren enorm toegenomen en dat zien we ook terug in de prijzen. 

Heel normaal dus?

Dat de prijzen van grote festivals, zoals Lowlands, Pinkpop en Down the Rabbithole, is gestegen, daar kijkt Schans niet verbaasd van op. ‘Het organiseren van zo’n groot festival is nou eenmaal duur’, aldus Schans. Zo zijn niet alleen de energie- en personeelskosten omhoog gegaan, maar ook de artiesten zijn duurder geworden. ‘Je betaalt als organisatie niet alleen de artiest zelf, maar ook bijvoorbeeld voor de manager van de artiest of de gehele band.’ ‘Ook zien we dat het bouwen van bijvoorbeeld een festivaltent in vergelijking met 2019 zo’n 60 tot 70 procent duurder is geworden’, vertelt Schans. Door deze ongrijpbare inflatie moeten festivals wel hun prijzen in tickets verhogen. Volgens Schans hebben organisaties geen keuze, omdat ze alles eromheen nog wel moeten kunnen financieren. 

Toch zijn mensen bereid om geld eraan uit te geven. ‘Deze grote festivals zijn momenteel zo populair, dat mensen wel het ervoor over hebben om zo’n ticket te betalen’, vertelt Schans. Hij ziet momenteel niet minder animo voor festivals door de prijsstijging. ‘De grote festivals blijven gewild’. Dus als ook jij komende zomer graag wilt genieten op zo’n festival, dan zal je inderdaad wat extra bij moeten gaan leggen. Want de prijzen, die zullen naar verwachting blijven stijgen. 

Verantwoording

Alle data is verzameld door Marit in ‘t Veen. De festivals Lowlands, Pinkpop en Down the Rabbit Hole zijn voor het dataonderzoek gekozen, vanwege hun populariteit en wegens het driedaagse combiticket dat ze alle drie aanbieden. Aan de hand van publicaties van verschillende media zijn alle prijzen sinds 2007 verzameld en in een dataset verwerkt. Hiervoor zijn de volgende websites gebruikt: festivalinfo, lowlove, festileaks, iq-mag, partyflock, lowlands, efestivals, consequence, goldenplec en pinkpop. Deze websites publiceren dagelijks informatie over aankomende festivals en dus ook over de festivalprijzen. 

About The Author

Marit in 't Veen

Dit is Marit in ‘t Veen en ze is 19 jaar. Ze studeert Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Marit is erg geïnteresseerd in andermans verhalen en ze houdt ervan om creatief bezig te zijn. Pakkende verhalen maken en presenteren vind ze het leukste om te doen. Als we het hebben over kunst en cultuur dan zit Marit vooraan in de klas. Waar ze later in het vak van Journalistiek terecht wil komen? Dat moet ze nog ontdekken. Het voordeel hiervan is dat ze voor alles open staat en graag een uitdaging aangaat.