Flitspaal bij de spoorwegovergang blijkt effectief middel tegen roodrijders

Flitspaal bij de spoorwegovergang blijkt effectief middel tegen roodrijders

Foto: Flitspaal Bunnik

Sinds februari 2025 staan er flitspalen bij verschillende spoorwegovergangen in Nederland. Dit is gedaan om het aantal verkeersovertredingen tegen te gaan. Momenteel zijn er op twaalf plekken flitspalen rond het spoor te vinden. Afgelopen maandag is de twaalfde flitspaal geplaatst in Baarn. Inmiddels is er al zo’n 1,3 miljoen euro aan boetes uitgedeeld. 

 

Eerste 

In februari is er na maanden van testen definitief een flitspaal in Bunnik geplaatst aan de Achterdijk. De testen werden uitgevoerd in Bunnik en Hilversum en er is destijds besloten definitief een flitspaal te plaatsen na positieve testen. Dit is gebeurd in samenspraak tussen de gemeente en het OM. De reden hierachter is dat het spoor van ProRail is, maar de grond waar de flitspaal moet komen is van de gemeente. Het OM is dan weer degene waar de boete aan betaald moet worden. Dit geld gaat dus niet naar ProRail.  

 

Twaalf 

Afgelopen maandag is alweer de twaalfde flitspaal geïnstalleerd. In een periode van acht maanden zijn er dus twaalf flitspalen gekomen. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond zou je kunnen zeggen. Flitspalen aan het spoor zijn momenteel nog alleen te vinden in de provincies Utrecht en Noord-Holland, maar andere provincies zullen snel volgen. Het plan van ProRail is om in totaal veertig flitspalen te gaan plaatsen door heel Nederland. 

 

1,3 miljoen 

 

Inmiddels is er al rond 1,3 miljoen euro aan boetes uitgedeeld. Dit heeft Autobahn.eu geclaimd in een recent verschenen artikel. Uit de cijfers van ProRail blijkt dat er al ruim 6400 boetes zijn uitgedeeld. Een boete voor het oversteken van het spoor bedraagt voor motorvoertuigen 300 euro. Dus volgens die berekeningen zou er momenteel al bijna twee miljoen euro aan boetes zijn uitgedeeld.  Al met al zijn de flitspalen een effectief leermiddel gebleken want op alle plekken waar de flitspalen geplaatst zijn is het aantal boetes minimaal gehalveerd. 

 

Bekijk hieronder de reportage met daarin Stijn Verschoor, werkvoorbereider mobiliteit bij de gemeente Bunnik. En Mirjam de Witte, woordvoerder van ProRail.

 

Over de auteur

Jarle van der Sloot

Jarle van der Sloot (2000) is een beginnend journalist die studeert aan de SVJ te Utrecht.