Conducteurs in beeld

Conducteurs in beeld

Thijs Vos (links), Stefan van Gils (midden achter), Deborah Hartog (midden voor) en Jenna van Veen (links voor)

In 2024 gebruikt 94,1 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder sociale media. Steeds vaker zijn het daarbij niet de bekende influencers die de aandacht trekken, maar mensen uit de zogenoemde ‘gewone’ beroepen. Volgens het ContentStadium Employer Branding Report (2024) stimuleert inmiddels 86 procent van de organisaties hun medewerkers om online te delen wat hun werk inhoudt. En dat werkt: interne influencers worden door het publiek als drie keer geloofwaardiger gezien dan traditionele merkcampagnes, blijkt uit onderzoek van de Toronto Metropolitan University (2023).

 

Ook bij de NS laten conducteurs, machinisten via sociale media steeds vaker zien wat er écht achter de schermen gebeurt. Eén van hen is Deborah Hartog, hoofdconducteur en tevens socialmedia-ambassadeur van de NS.

‘Het voelt heel fijn om het beroep conducteur een beter gezicht te geven,’ vertelt Hartog. Met duizenden volgers deelt ze filmpjes en verhalen over het leven op het spoor. Daarmee is ze online uitgegroeid tot een herkenbaar gezicht van de NS. ‘Ik wil laten zien dat conducteurs niet alleen controleren, maar ook verbinden,’ zegt ze. ‘We laten niet alleen treinen rijden, we laten ook zien wat er achter de schermen gebeurt.’

Haar content varieert van korte impressies van het dagelijkse werk tot creatieve ideeën die het beroep op een positieve manier in beeld brengen. Een van haar video’s, waarin ze tijdens een treinrit sportieve activiteiten uitvoerde, haalde zelfs de landelijke krant.

‘Ik wil de plekken laten zien waar ik kom en wat ik doe, dat het niet alleen maar kaartjes knippen is. Hoe het er in de trein aan toegaat, bijvoorbeeld bij de vertrekprocedure. En ik probeer dieper in te gaan op mijn werkzaamheden, zodat mensen beter begrijpen wat mijn werk inhoudt.’

Met haar openheid en enthousiasme laat Deborah zien hoe belangrijk en veelzijdig het werk van een conducteur is en hoe sociale media kunnen bijdragen aan een positiever en menselijker beeld van het beroep.

Ook voor beroepen die vaak als vanzelfsprekend worden beschouwd, zoals dat van conducteur, verpleegkundige of vuilnisman, kan het delen van persoonlijke verhalen veel betekenen. Medewerkers zoals Deborah laten zien hoe belangrijk hun werk is en vergroten daarmee zowel begrip als waardering.

In de nieuwste aflevering van de podcast Ongeziene Helden staat het beroep van conducteur centraal. De aflevering zoomt in op de dagelijkse werkzaamheden, de verantwoordelijkheden en de uitdagingen van het vak, en laat horen waarom dit beroep vaak onzichtbaar is, maar onmisbaar voor onze samenleving. Deborah Hartog en Stefan van Gils, stagiair-hoofdconducteur, nemen luisteraars mee in hun ervaringen, bijzondere momenten en de trots en passie die het werk van conducteurs zo waardevol maken.

Over de auteur

Juul Wolfert

Ik ben Juul Wolfert, ik ben 20 jaar oud, geboren en getogen in Den Haag. Naast dat ik een Hagenees in hart en nieren ben, ben ik voor mijn studie journalistiek uitgeweken naar Utrecht. Vol passie ben ik in 2024 begonnen met deze studie aan de hogeschool Utrecht. Ik ben gevallen voor de journalistiek omdat ik een nieuwsgierig persoon ben, graag de harde waarheid wil blootleggen, graag vertel en zeer geïnteresseerd ben in de verhalen en ervaringen van anderen. Nu ik net met deze studie ben begonnen, weet ik nog niet precies welke richting binnen de journalistiek mij het meest aanspreekt. Door me te verdiepen in alle aspecten van het vak, zal ik ontdekken welke kant het beste bij mij past.