Zo pakt de Europese Unie klimaatverandering en natuurrampen aan

Foto: Pexels

13 oktober was de Internationale Dag voor het Beheersen van Natuurrampen, een initiatief van de Verenigde Naties met als doel wereldwijd aandacht te vragen voor de risico’s van natuurrampen. Vooral in risicogebieden is het belangrijk dat er maatregelen worden getroffen en dat gemeenschappen voorbereid zijn op mogelijke rampen. Volgens Lisette Klok, klimaatonderzoeker bij Stichting Climate Adaptation Services, ziet een stijging van extreme weersomstandigheden, zoals hittegolven, overstromingen en orkanen, mede veroorzaakt door klimaatverandering. Hierdoor is de urgentie om actie te ondernemen alleen maar groter wordt. De Europese Unie speelt hierin een belangrijke rol door zich in te zetten voor het bestrijden van klimaatverandering en het verminderen van de impact ervan op weersomstandigheden.

Een van de belangrijkste maatregelen van de EU is de vaststelling van klimaatdoelstellingen. De EU heeft zichzelf verplicht aan de zogenaamde European Green Deal, een strategie met als doel om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken. Dit houdt in dat de netto uitstoot van broeikasgassen, die de opwarming van de aarde veroorzaken, moet worden teruggebracht tot nul. Dit willen ze bereiken door middel van diverse maatregelen, zoals het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, de uitbreiding van het gebruik van hernieuwbare energie, en het stimuleren van energie-efficiëntie in verschillende sectoren van de economie .

Een belangrijk onderdeel van de Europese Green Deal is het stimuleren van hernieuwbare energie. De EU heeft wetgevingen ingevoerd om de energietransitie te versnellen en zo de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het gebruik van zonne- en windenergie wordt verder uitgebreid en er worden strengere normen gesteld aan de energie-efficiëntie van gebouwen en voertuigen. Ook wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van een duurzaam mobiliteitsnetwerk, waarbij de focus ligt op schone transportmiddelen zoals elektrische voertuigen en openbaar vervoer .

Aandacht voor adaptie

Daarnaast heeft de EU aandacht voor adaptatie aan de gevolgen van klimaatverandering, naast de mitigatie van broeikasgassen. Omdat de klimaatverandering al gaande is, wordt de EU geconfronteerd met toenemende extreme weersomstandigheden zoals overstromingen, droogtes en bosbranden. Om deze impact te minimaliseren, heeft de EU een strategie voor klimaatadaptatie aangenomen. Deze is gericht op het versterken van de veerkracht van infrastructuur, steden en natuurgebieden. Deze strategie omvat onder meer maatregelen om kwetsbare regio’s beter te beschermen tegen overstromingen en droogte, en om de landbouw en de watervoorziening aan te passen aan veranderende klimatologische omstandigheden.

EU als internationale speler

Ten slotte speelt de EU een actieve rol op internationaal vlak, met als doel om wereldwijde samenwerking op het gebied van klimaatverandering te bevorderen. De EU is een belangrijke deelnemer aan de VN-Klimaatconferenties (COP) en zet zich in om mondiale afspraken te maken over het verminderen van broeikasgasemissies. Dit is van belang, omdat de gevolgen van klimaatverandering grensoverschrijdend zijn en alleen door collectieve actie kunnen worden aangepakt.

In onderstaande audio spreek ik Lisette Klok, klimaatonderzoeker bij Stichting Climate Adaptation Services en John J. Clague, een Canadese geoloog.

Julia Muijzer

Ik ben Julia Muijzer, twintig jaar en woon in Amsterdam. Ik studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, daarnaast werk ik in een restaurant en pas ik op bij verschillende gezinnen. Naast mijn passie voor creatief bezig zijn, vind ik het leuk om de wereld te ontdekken.