De Nederlandse zorgsector gaat de afgelopen jaren zichtbaar achteruit. Patiënten ervaren niet alleen een toename in ziektegevallen, maar merken ook dat behandelingen en artsen niet altijd aan hun verwachtingen voldoen. Dit komt mede door de zware nasleep van de coronapandemie, die veel ziekenhuizen in een slechtere financiële positie heeft gebracht dan daarvoor.
Toch heeft de crisis ook geleid tot modernisering. Helaas, zelfs met technologische innovaties doorgevoerd, is de vraag naar zorg momenteel nog steeds veel groter dan het aanbod. Dit resulteert in langere wachtlijsten en grotere gezondheidsverschillen tussen groepen in de samenleving. Zorgverzekeraars waarschuwen dat als er niets wordt gedaan, de zorgmedewerkers die nu in dienst zijn, in de nabije toekomst, aan een vraag die 40% tot 50% hoger is dan nu moeten voldoen.
Mantelzorgelijk Nederland stelt dat de oorsprong van deze problematiek niet alleen ligt in de toenemende werkdruk en het tekort aan gespecialiseerd personeel, maar ook in de bureaucratisering binnen de zorg. “Veel tijd en geld wordt verloren aan administratieve taken en protocollen,” aldus de organisatie. “Er verdienen inmiddels meer mensen aan de zorg dan in de zorg, waardoor er steeds minder tijd en aandacht is voor de daadwerkelijke zorgverlening.” Dit leidt tot frustratie bij zorgverleners en een verminderde kwaliteit van zorg voor patiënten.
Als reactie op deze problemen bracht Hare Majesteit Koningin Máxima deze week een werkbezoek aan de Noordwest Ziekenhuisgroep. Dit ziekenhuis springt eruit door zijn inzet van kunstmatige intelligentie (AI) en moderne technologie om administratieve lasten te verlagen en behandelingen te verbeteren. In samenwerking met patiënten en cliënten werkt het ziekenhuis aan innovatieve projecten gericht op standaardisatie en digitalisering.