In het drukkerijmuseum in Meppel staat alles wat te maken heeft met het drukken van literatuur. Er staat een van de eerste houten drukpersen maar ook een van de eerste gietijzeren drukpersen. Daarnaast staan er ook meerdere workshop plekken waar iedereen de ambacht van toen kan uitoefenen. Penningmeester Walter Hattink: “Er komen hier mensen van alle leeftijden, kinderen die met een klassenuitje het zeefdrukken gaan leren tot pensionado’s die het ook willen gaan proberen, voor alle leeftijden dus.”
Het verhaal van de Oranjebode drukpers
“Er staan meerdere oude drukpersen uit de 18e eeuw en ook de drukpers waar de Oranjebode op is gedrukt in de tweede wereld oorlog, waarin verteld werd dat Prinses Margriet geboren was.” Aldus Stein van Ittersum is geschiedkundige en bestuursvoorzitter van het museum. Deze drukpersmachine is gemaakt in het jaar 1901 en van Duitse komaf, voor de oorlog werd deze gebruikt om kranten te drukken. Er zijn uiteindelijk 6000 exemplaren gedrukt van de Oranjebode.
Volgend jaar, wanneer Nederland 80 jaar bevrijd is word in Meppel weer gedrukt op deze oude drukpers. Tevens verteld vrijwilliger en mede bestuurslid Co Nagelkerke dat tijdens de oorlog deze pers in de kelder van een klooster stond, de pers kon en mocht alleen aan staan wanneer de nonnen aan het zingen waren, dit was vanwege het harde geluid van de pers. De censuur in die tijd werd hard bestraft verteld van Ittersum, “Volgens recent onderzoek zijn er al alleen door het verspreiden en het drukken van de Oranjebode meer dan driehonderd mensen om het leven gekomen”
Workshops
Tegenwoordig worden er in het drukkerijmuseum ook workshops gegeven over de verschillende manieren van drukken. Dit doen ze op traditionele wijze waarbij ze ook gebruik maken van de materialen van toen. Zo is er vorig jaar ook een zeefdruk gemaakt door Lieuwe van Gogh, zoon van Theo van Gogh. Hij heeft in samenwerking met het museum dertig zeefdrukken gemaakt die hij in zijn eigen atelier verkoopt aldus Walter Hattink, penningmeester van het museum.
In onderstaande reportage word dieper ingegaan op de herkomst van de drukpers en wat dit voor invloed had op de censuur in Nederland.