Hoe regels en toezicht de betrouwbaarheid van reclames bewaren

Hoe regels en toezicht de betrouwbaarheid van reclames bewaren

Bron: ANP Robin van Lonkhuijsen

Overal zijn reclames en advertenties te zien: in de winkelstraat, op televisie en op sociale media. De reclamebranche is enorm groot; afgelopen jaar werd er bijna zes miljard euro aan besteed. Het is belangrijk dat hier toezicht op is, zodat misleiding en sluikreclame voorkomen worden. Onder andere de Stichting Reclame Code houdt hierop toezicht.

De reclamewereld groeit al jaren. Zo steeg in 2023 het totale budget van de reclamemarkt in Nederland met 8,5% naar bijna zes miljard euro. Hoewel een deel van deze groei door inflatie komt, blijft het feit dat we meer dan ooit omringd zijn door reclame-uitingen. Naast het klassieke straatbeeld, met advertenties in etalages, zien we nu ook reclames overal op sociale media.

Vanwege deze groei is toezicht op reclame essentieel. De Stichting Reclame Code zet zich in voor naleving van de regels en controleert op misleiding en sluikreclame. “Het is ook enorm belangrijk dat de uitspraken van de SRC en het College van Beroep worden nageleefd,” aldus Nina Feenstra, juridisch medewerker bij de SRC. Volgens Feenstra is het naleven van deze uitspraken van groot belang voor de reclamebranche.

Ook is er een certificaat voor influencers in het leven geroepen. Dit certificaat bevestigt dat influencers op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving omtrent reclame. “Dit initiatief is opgezet door de SRC in samenwerking met de DDMA en de BvA, om meer bewustzijn bij influencers te creëren over wat wel en niet mag,” vertelt Feenstra. Zo is er ook voor deze nieuwe manier van reclame maken een vorm van toezicht bedacht, met als doel de reclamewereld zo veilig mogelijk te maken.

Voor meer informatie over hoe reclames inspelen op het brein en hoe reclamemakers hiermee om gaan, bekijk de onderstaande videoreportage.

Over de auteur

Pieter Dhuyvetter

Pieter Dhuyvetter (1998) is student bij de School van Journalistiek. Deze geboren en getogen Amsterdammer wil zich ontwikkelen als journalist op het gebied van sportjournalistiek en het maken van documentaires en reportages.