Onderwijs naar eigen hand

Onderwijs naar eigen hand

Klaas Doorlag tijdens de uitzending van Spotlab

Klaas Doorlag was te gast tijdens de speciale uitzending van spotlight: ‘spotlab’. Deze uitzending van Spotlab door de redactie van Spotlight vond plaats op 14 november. Doorlag omschrijft zichzelf als teamcoach, onderwijsontwikkelaar, organisatieadviseur, onderzoeker en docent. Hij is tijdens zijn loopbaan dus altijd bezig met het gedrag van mensen. Laat dit nu het onderwerp zijn van Spotlab! Want waarom reageren mensen zoals ze reageren en wat zijn vooroordelen die we hebben over mensen? Hierover gaat Doorlag ons meer vertellen in de uitzending, maar wie is Klaas Doorlag.

Klaas Doorlag is sinds 2021 werkzaam bij de Hogeschool Utrecht. Waar hij ook zijn Master’s Degree leren en innovatie heeft behaald. Hij werkt binnen de organisatie van de Hogeschool Utrecht bij het Lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs. Zijn expertise liggen binnen onderwijsontwerp, organisatieontwerp en teambegeleiding. Doorlag heeft ervaring als docent en leidinggevende in het Voortgezet Onderwijs en Middelbaar Beroepsonderwijs. Bij deze banen heeft hij veel ervaring opgedaan met het gedrag van mensen. Dit zijn oudere maar ook zeker nog jonge mensen die aan de start staat van hun werkende leven.

Gedrag in het onderwijs

Het gedrag van deze jonge mensen op een positieve manier prikkelen was niet vanzelfsprekend binnen het onderwijs. Klaas Doodlach is dan ook een echte improviseur. Op de site van de Hogeschool Utrecht wordt geschreven dat ‘’hij als beginnend leraar zijn onderwijs al aanpaste aan de grootstedelijke context van de school waar hij werkte. Daar heeft hij ook ervaren dat je als docent echt iets kunt betekenen in het leven van jongvolwassenen en dat scholen niet zomaar succesvolle schoolloopbanen kunnen organiseren voor iedereen. Zijn zoektocht bestaat er sindsdien uit hoe dat wel  gedaan te krijgen. Hij kijkt naar deze kwestie op het niveau van lespraktijken, onderwijsontwerp, samenwerkende onderwijsprofessionals in teams en inrichting van de schoolorganisatie.’’

Wil jij nou weten wat Klaas Doorlag kon opmerken aan alle gedragsexperimenten, kijk dan de uitzending!

Over de auteur

Nina Bakker

Mijn naam is Nina Bakker, ik ben studente journalistiek aan de Hoge School Utrecht. Ik ben geboren en woonachtig in Gorinchem. Momenteel ben ik 18 jaar. Voor mijn studie heb ik eerst de mavo (Cum Laude) en daarna de havo afgerond. Voor mijn mavo heb ik het jaarboek gemaakt van mijn examenjaar. In mijn eerste jaar als journalistiek student wil ik vooral basiskennis opdoen over het vak. Het maken van een eigen nieuwswebsite op SvJ media sluit hier ook mooi op aan, want als je iets in de praktijk veel doet leer je ook sneller. Ik heb dan ook erg veel plezier in het werk wat ik hiervoor moet verrichten. Mijn journalistieke interesses liggen vooral bij mode en cultuur. Ik ben hier in mijn vrije tijd dan ook graag mee bezig. Een voorbeeld hiervan is dat ik een bijbaantje heb bij de Douglas. Op het eerste gezicht is het misschien geen journalistiek werk, maar je bent wel continu bezig de klant te ondervragen om een product te zoeken wat goed bij die klant past. Het werk bij een parfumerie is natuurlijk ook iets wat weer aansluit bij het werk op een moderedactie. Voor info: nina.bakker@student.hu.nl