Kleding dragen we allemaal, maar er is een nieuwe trend binnen het dragen van tweedehands kleding. Pre-loved is het concept waar winkels momenteel op in spelen. Dit bleek al eerder uit een artikel van de Nos. ‘Reguliere winkels verkopen hun eigen kleding tweedehands en dit is populair.’ De achterliggende gedachte is duurzaamheid.
Duurzaamheidstrategie
Volgens Nos hebben de bekende ketens in de mode het concept van Pre-loved volledig opgepakt. ‘De grote spelers als H&M, Zara en Zalando verkopen hun kleding, maar dan tweedehands voor een lagere prijs.’ De doelgroep is 18 tot 29 jaar. ‘Het is een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidstrategie.’ Volgens Milieu Centraal is de mode-industrie namelijk verantwoordelijk voor enorme milieuvervuiling, waarbij de productie van kleding een van de grootste bronnen van CO2-uitstoot is. ‘Het gebruik van nieuwe grondstoffen zoals katoen, polyester en chemische behandelingen verhoogt de ecologische voetafdruk van elk kledingstuk, terwijl de overproductie van kleding leidt tot massale afvalstromen.’
Unieke stukken
Daarnaast speelt preloved mode in op de behoefte aan exclusiviteit in een tijd waarin massaproductie de norm is. Dit laat Ecogoodies weten. ‘Tweedehands kleding biedt vaak unieke stukken en zo kunnen consumenten een meer persoonlijke stijl ontwikkelen zonder de negatieve effecten van fast fashion.’ Het leuke aan Pre-loved bij reguliere winkels is: ‘Een preloved kledingstuk voelt als een schat die je wellicht eerder wou kopen, maar toen uitverkocht raakte.’
Ecologie
Een ander voordeel van tweedehands kopen is dat het de levensduur van kleding verlengt, wat bijdraagt aan het verminderen van de overproductie. ‘Toch is het belangrijk te beseffen dat het kopen van tweedehands kleding niet zonder nadelen is’, aldus Vogue NL. Volgens hen wordt namelijk een deel van de kleding vaak minder lang gedragen dan oorspronkelijk verwacht, wat de ecologische voordelen juist kan verminderen.
Meer populariteit
Een platform dat al langere tijd populair is voor de verkoop van tweedehandskleding is Vinted. Volgens Retailtrends wordt het bedrijf geschat op een waarde van vijf miljard euro. ‘De Europese marktplaats voor onder andere mode groeit nog steeds, waardoor investeerders veel vertrouwen hebben in het platform.’
In de popcast Tijd Van Toen worden allerlei nostalgische herinneringen opgehaald. In de nieuwste aflevering worden rages aangehaald en kleding mag hierbij niet ontbreken. In de onderstaande reportage hoor je wanneer iets een kledingtrend is en welk nostalgisch gevoel we bij kleding krijgen. Ook loop ik mee in een thriftshop, op zoek naar Y2K.