Gault&Millau 2025: Hoe relevant is de culinaire gids nog? 

Gault&Millau 2025: Hoe relevant is de culinaire gids nog? 

Presentatie-scherm Gault&Millau gids 2025. Foto: Stijn Saman

De Gault&Millau-uitreiking van 2025 was anders dan voorgaande jaren. Niet alleen werden de beste chefs en restaurants in de spotlight gezet, maar de gids introduceerde ook nieuwe categorieën, zoals ‘Great Cocktail Bars’ en ‘Finest Chocolatiers’. Hiermee wilde de gids aantonen dat de Nederlandse gastronomie verder gaat dan alleen ‘fine dining’. De uitreiking vond op maandag 10 februari plaats in TivoliVredenburg, waar topchefs, horeca-experts en journalisten samenkwamen om te zien wie er dit jaar in de gids terecht zou komen. Maar hoe relevant zijn dit soort gidsen in een tijd van digitale aanbevelingen? 

Volgens directeur Godfried van der Lugt beweegt de Nederlandse gastronomie continu: “De Nederlandse gastronomie is volop in beweging.” Volgens Godfried is deze beweging duidelijk zichtbaar in de manier waarop chefs experimenteren met duurzaamheid, lokale producten en nieuwe kooktechnieken. Van der Lugt beweert dat Nederland steeds beter zichtbaar is op de internationale culinaire kaart, en gidsen zoals Gault&Millau daarin een belangrijke rol spelen. 

Maar hoe relevant is zo’n gids eigenlijk nog in een tijd waarin iedereen via Google Reviews of TheFork kan checken waar je het beste kunt eten? Waar Michelin met zijn sterren vooral prestige uitstraalt, probeert Gault&Millau breder te kijken en ook opkomende talenten een podium te geven. Dat maakt de gids volgens de organisatie nog steeds belangrijk voor veel chefs. Een vermelding zou namelijk deuren kunnen openen en meer gasten naar een restaurant trekken. 

Wat deze editie extra interessant maakte, is dat Gault&Millau inspeelt op nieuwe trends. Cocktails en patisserie krijgen steeds meer aandacht, en dat is terug te zien in de toevoeging van nieuwe categorieën. Hierdoor tracht de gids mee te bewegen met de veranderingen in de horeca. 

Toch lijken horecaondernemers wel bewust van de voortschrijdende digitalisering. De Gault&Millau-gids helpt ons te onderscheiden in de markt, maar de rol van sociale media wordt steeds belangrijker,” aldus Olaf kluivers, eigenaar van bar Olaf in Leiden.  

 

Bekijk hieronder de reportage waarin horecaondernemers spreken over de relevantie van gastronomie-gidsen.

Over de auteur