Gen Z laat de platenindustrie weer draaien

Gen Z laat de platenindustrie weer draaien

Bron: Canva

Vinyl is helemaal terug van weggeweest en dat is vooral te danken aan Generatie Z. Uit onderzoek van de Vinyl Alliance blijkt dat 76% van de 18- tot 24-jarigen minstens één keer per maand een plaat scoort en maar liefst 80% heeft een platenspeler in huis. “De jeugd is de koper, zij bepalen tegenwoordig wat er aangeboden wordt.” Verteld Jean Paul, eigenaar van Vynil 24 en platenverkoper op beurzen.

“Een paar jaar geleden zette een vriendin een plaat op en ik was meteen verkocht. De sfeer van een platenspeler voelde zoveel persoonlijker dan muziek uit een speaker,” vertelt de 23-jarige Jasmijn. Inmiddels is ze zelf druk bezig met het opbouwen van haar eigen platenverzameling. Uit onderzoek van Key Production, uitgevoerd in april 2024, blijkt dat Gen Z meer dan welke andere generatie dan ook muziek luistert via fysieke formaten zoals vinyl, cd’s en cassettes. Ook Jean Paul merkt deze trend in zijn winkel. “We zien veel jonge mensen die vaak op zoek zijn naar nieuwe releases. Oudere klanten zijn daarentegen meestal meer geïnteresseerd in platen van oudere artiesten, zoals Bob Dylan.”

Uit onderzoek blijkt dat de persoonlijke winkelervaring in platenzaken nog steeds enorm gewaardeerd wordt, vooral door de jongere generatie. Maar liefst 84% van de Z-generatie vinylkopers doet zijn aankopen in fysieke winkels, en 57% beschouwt dit als hun favoriete manier van winkelen. Dit werd ook duidelijk tijdens Record Store Day, die dit jaar vooral in het teken stond van de jongere generatie. In platenzaak De Waterput in Bergen op Zoom lag de focus op jonge artiesten die populair zijn bij het jeugdige publiek. “Pommelien Thijs trad op tijdens Record Store Day en daar kwamen veel jonge mensen op af. Het is geweldig om te zien dat Record Store Day nu echt een dag is voor zowel jong als oud.” Verteld Frans, werknemer bij de Waterput.

 

Ook in de platenzaak is de invloed van Gen Z duidelijk merkbaar. Jean-Paul vertelt over de opkomende trend, terwijl Jasmijn de charme van vinylplaten benadrukt. Beluister hier de audio reportage in de platenwinkel:

 

Door: Josephine Meijaard

 

 

Over de auteur

Josephine Meijaard

Mijn naam is ben Josephine (2004), een nieuwsgierige eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. Vorig jaar heb ik in het politieke landschap gewerkt in Zeeland, waar ik tijdens de verkiezingen actief deel uitmaakte van het communicatieteam van de Provincie. Onlangs heb ik mijn opleiding tot content creator op het Grafisch Lyceum met succes afgerond. Deze boeiende opleiding heeft er tot geleid dat ik mezelf wil focussen op de inhoud van content. Mijn passie ligt in het delen van boeiende verhalen en ik hoop een bijdrage te leveren aan de wereld van de journalistiek.