Het leidt onder meer tot hart- en vaatziekten, hogere bloeddruk, verminderde leervaardigheden en een lagere productiviteit. Terwijl Schiphol zelf een verbod wenst op nachtvluchten, doen luchtvaartmaatschappijen er alles aan om een verbod te voorkomen. Om aandacht te vragen voor de nachtelijke overlast voor omwonenden, is 13 september daarom uitgeroepen tot de Internationale Dag tegen nachtvluchten.
De luchtvaartindustrie trekt zich echter weinig aan van de negatieve effecten op de gezondheid van mensen in de regio en schuift de kosten van de verhoogde gezondheidsrisico’s door naar andere werkgevers. Naast het feit dat bewoners vaak een slechte nachtrust ervaren, bestaat er een direct verband tussen de uitstoot van ultrafijnstof door vliegtuigen en het optreden van astma en andere aandoeningen aan de luchtwegen, zoals longkanker. Vooral kinderen en ouderen zijn hiervan de dupe.
Dit blijkt uit talloze internationale onderzoeken, die onlangs zijn samengevat in een uitgebreid rapport door onderzoeksbureau CE Delft. De zeer kleine stofdeeltjes kunnen leiden tot diabetes en dementie. Hierdoor veroorzaakt ultrafijnstof uit vliegtuigen jaarlijks zo’n 14.000 tot 21.000 vroegtijdige sterfgevallen. Daarmee is ultrafijnstof van vliegtuigen veel schadelijker voor de gezondheid dan fijnstof van bijvoorbeeld auto’s.
Vooral voor kinderen is dit alarmerend, aangezien zij minder bestand zijn tegen de schadelijke werking van de stofdeeltjes. CE Delft baseert zich onder meer op twee eerdere onderzoeken van het RIVM, waaruit bleek dat er negatieve effecten zijn op de gezondheid, zowel op de korte als op de lange termijn. Op dit moment bestaan er nog geen wettelijke grenzen aan de uitstoot, hoewel de Wereldgezondheidsorganisatie vijftien jaar geleden al waarschuwde voor de gevaren.
In de onderstaande video is te zien hoe verslaggever Bas van den Bergh op bezoek gaat bij Michiel van Parreeren die vlakbij Schiphol woont en erg veel overlast meemaakt.