Filmfestival zet Nederlandse films in de spotlight

Filmfestival zet Nederlandse films in de spotlight

Plaatsing Gouden Kalf voor de stadsschouwburg Utrecht - foto gemaakt door Jolijn Boesveld

Het aantal bezoekers van Nederlandse films steeg het afgelopen jaar met 19 procent, blijkt uit cijfers van het Filmfonds. Opvallend, want het totale bioscoopbezoek daalde juist met 3 procent. Vooral romantische komedies en jeugdfilms trekken volle zalen, terwijl de meer artistieke Nederlandse film het publiek nog minder goed weet te bereiken. Hoe valt dit verschil te verklaren? En welke rol speelt het Nederlands Film Festival in dit veranderende filmlandschap? Filmwetenschapper Rudi de Boer geeft uitleg.

De Boer legt uit dat de recente populariteit vooral komt door commerciële Nederlandse films die goed aansluiten bij een breed publiek. Influencers spelen daarbij een belangrijke rol, vooral romantische komedies en jeugdfilms krijgen zo snel bekendheid. ‘De meer artistieke Nederlandse films blijven vaak buiten de schijnwerpers staan.’ Ook streamingdiensten hebben invloed op het publiek. Zij zijn verplicht om 5% van hun jaaromzet te investeren in Nederlandse producties. ‘Wie een goede Nederlandse film op Netflix ziet, is eerder geneigd om ook nieuwe titels in de bioscoop te ontdekken’, zegt de Boer.

De meer artistieke Nederlandse films bereiken het brede publiek vaak minder goed. Volgens de Boer kijken mensen over het algemeen minder graag films in hun eigen taal, ook voor andere Europese landen geldt dit. Slecht acteerwerk valt in de eigen taal sneller op en veel kijkers vinden de Nederlandse taal minder prettig om naar te luisteren. Daar komt bij dat het grote publiek minder weet heeft van de artistieke films: er wordt niet veel reclame voor gemaakt, omdat daar meestal geen budget voor is. ‘Artistieke films bereiken vooral liefhebbers die recensies volgen of festivals bezoeken, terwijl commerciële titels als komedies en jeugdfilms een veel breder publiek aanspreken.’

Het Nederlands Film Festival is in 1981 opgericht met één duidelijk doel: de Nederlandse film in het zonnetje zetten. Al van oudsher leefde het idee dat buitenlandse, vooral Amerikaanse films een hoger niveau hebben dan Nederlandse producties. Het festival bood daarom een podium voor lokale makers. Inmiddels is het festival goed bekend bij het publiek en wordt er volop reclame gemaakt. Daardoor denken steeds meer mensen: “Misschien ga ik toch eens naar een Nederlandse film.” Het festival richt zich daarmee vooral op het Nederlandse publiek en speelt een belangrijke rol in het vergroten van de zichtbaarheid en waardering van Nederlandse films.

 

Vrijdag 26 september begint de 45e editie van het Nederlands Film Festival in Utrecht. Dit jaar moet het festival het doen zonder zeshonderdduizend euro gemeentelijke subsidie, wat duidelijk invloed heeft op het programma. De traditionele plaatsing van het Gouden Kalf voor de Schouwburg vond zoals gewoonlijk wél plaats. Luister hier de reportage:

Over de auteur

Jolijn Boesveld

Ik ben Jolijn en ik ben 19 jaar. Ik kom uit Arnhem en ik zit nu in mijn eerste jaar Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. In mijn vrije tijd voetbal ik en ga ik graag naar het filmhuis. Ik lees het liefst een papieren krant en later zou ik graag documentaires willen maken. Voor nu heb ik hartstikke veel zin in nieuwsberichten schrijven over Hilversum!