Beladen wedstrijd tussen Feyenoord en Bayer Leverkusen

Foto: Jarle van der Sloot

In 1999 speelde Feyenoord en Bayer Leverkusen vriendschappelijk tegen elkaar. Na de door Bayer Leverkusen gewonnen wedstrijd besloten de Feyenoord-hooligans te gaan rellen in het stadion met een totale schade van 250.000 euro. Vandaag treffen Feyenoord en Bayer Leverkusen elkaar opnieuw in de Champions League. Deze wedstrijd is als risicowedstrijd aangemerkt en als gevolg daarheen heeft Bayer Leverkusen de eigen supports gevraagd om niet in de clubkleuren te komen.
1999
In januari 1999 speelde Feyenoord en Bayer Leverkusen tegen elkaar in Leverkusen. Het betrof destijds een vriendschappelijke wedstrijd. Omdat de wedstrijd vriendschappelijk was en je dus geen clubkaart nodig had om aan een kaart te komen hebben vele Feyenoord-supports met een stadionverbod een kaart kunnen krijgen voor de wedstrijd. Na de wedstrijd zijn er rellen aangericht. Het stadion is onder andere in de brand gezet en er werden stenen en ijzeren voorwerpen gegooid op de politie. Het groepje van ongeveer duizend relschoppers werd tot 5 uur s ’nachts in een hok buiten het stadion vastgehouden. Feyenoord-voorzitter Van den Herik heeft destijds besloten dat er 1,5 jaar geen uitsupporters meer mee mochten naar Europese uitwedstrijden. Later dat jaar waren er na het kampioensfeest van Feyenoord ook rellen. Zo erg dat de politie heeft moeten schieten op fans waarbij vier supporters zijn neergeschoten.
Reputatie
Feyenoord heeft sowieso een slechte reputatie in Duitsland. Na bijvoorbeeld vernielingen in Bremen. Toen duizenden Feyenoord-supports met de trein naar Bremen gingen en zij bij elke stop in Duitsland alles in de fik staken. De generatie van mensen die de oorlog had overleefd, leefde toen nog. Rotterdammers staan erom bekend dat zij niet van Duitsers houden. Volgens de verhalen werden de jongeren die naar Duitsland afrezen door hun ouders en grootouders verzocht om alles te slopen. Dit als wraak op het bombarderen van de stad. Toen Feyenoord tegen Leverkusen speelde zagen ook veel relschoppers hun kans schoon om daar alles te slopen. Feyenoord-supports staan er, buiten de rellen in Duitsland, om bekend dat ze stadions slopen.
Hooligan-alarm
Bayer Leverkusen heeft de eigen supports opgeroepen niet in de clubkleuren naar Rotterdam af te reizen. Dit omdat de Bayer04, hoe Bayer Leverkusen ook wel wordt genoemd, rekening houdt met agressief gedrag van de Feyenoord-supporters. Omdat zij hier rekening mee houden is er door Bayer ook een zogenoemd hooligan-alarm afgeven. Een hooligan-alarm wordt afgegeven als er serieus rekening wordt gehouden met een potentieel explosieve situatie.
Luister hieronder het samengevoegde live verslag terug

Jarle van der Sloot

Jarle van der Sloot (2000) is een beginnend journalist die studeert aan de SVJ te Utrecht.