60 jaar Ster: hoe reclame een weerspiegeling van de maatschappij is

60 jaar Ster: hoe reclame een weerspiegeling van de maatschappij is

Ster 60 jaar. Foto: beeldengeluid.nl

De Ether Stichting (Ster) vierde onlangs haar 60e verjaardag. Al sinds 1965 draagt de reclame verstrekker van de publieke omroep bij aan de ontwikkeling van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap.

 

Om het jubileum te vieren draait er momenteel een film in het Beeld en Geluid in Hilversum met een blik door de tijd heen: een collectie van de grappigste en opvallendste momenten in de geschiedenis van de Ster.

 

Het maken van deze film is in samenwerking gegaan tussen de Ster en het Beeld en Geluid. “Ik heb deze samenwerking met de Ster als positief ervaren, samen hebben we zorgvuldig beelden bij elkaar verzameld en ben ik erg blij met het eindresultaat,” aldus Bart van der Linden, eindredacteur van museum Beeld en Geluid.

 

Naast het verkopen van producten zijn reclames ook altijd gebruikt voor het weergeven van een weerspiegeling van de maatschappij uit die tijd. Om daar verder over te praten hadden wij Valentine Kuypers aan de lijn.

 

(Fragment volgt nog, voor nu 49:13 tot 56:06 in de volledige uitzending)



Over de auteur

Bas Otte

Hallo! Mijn naam is Bas Otte, ik ben 20 jaar en kom uit het mooie Weesp. Ik heb in 2023 mijn havodiploma behaald op het Vechtstede College en ik ben er na mijn tussenjaar meer dan klaar voor om met veel motivatie mijn studiejaren op de School van Journalistiek te doorlopen. Mijn interesses liggen vooral bij sport en politiek, maar ik ben vanuit journalistiek oogpunt voor alles vatbaar. Ik hoop dat je met veel plezier naar mijn producties zal kijken! Heb je vragen of opmerkingen? Mail mij! bas.otte@student.hu.nl