Cartoonisten tekenen verzet tegen BTW-verhoging

Foto: Robin Leemburg

NDP Nieuwsmedia heeft afgelopen dinsdag een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer, in de vorm van een krant gevuld met cartoons. Deze actie maakt deel uit van de campagne “Strip de BTW” en is bedoeld om de geplande verhoging van het btw-tarief op kranten, tijdschriften en boeken van 9% naar 21% tegen te houden.

Het officiële regeerakkoord van Kabinet-Schoof is inmiddels bekend. In het boekwerk van maar liefst 137 kantjes staan de plannen van de regering voor de komende periode. Meerdere passages zijn kritisch ontvangen, waaronder de geplande verhoging van het btw-tarief op kranten, tijdschriften en boeken. Uit een onderzoek van Ipsos blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders tegen deze geplande maatregel is. Dit omdat zij vrezen dat hiermee de toegang tot betrouwbaar nieuws zal beperken. Slechts 14% van de ondervraagden steunt de verhoging, omdat zij nieuwsmedia als een luxeproduct beschouwen.

Afwijking van Europese trend

Opmerkelijk is dat Nederland met deze verhoging afwijkt van de Europese trend. In veel EU-landen wordt het btw-tarief op nieuwsproducten juist verlaagd om de toegankelijkheid te vergroten. Frankrijk en Duitsland hanteren bijvoorbeeld tarieven tussen 0% en 12% voor kranten en boeken, waardoor deze media daar beter bereikbaar zijn voor de bevolking. De verhoging zou Nederland het hoogste btw-tarief voor nieuwsmedia in Europa geven, Volgens NDP Nieuwsmedia- directeur,Herman Wolswinkel betekent deze btw-verhoging een bedreiging voor de persvrijheid.

Naast de media worden ook sectoren zoals cultuur, sport en horeca getroffen door de geplande btw-verhoging van 9% naar 21%. Het kabinet rechtvaardigt de maatregel als noodzakelijk om de staatsfinanciën te versterken, met de belofte van toekomstige lastenverlichting voor burgers. De btw-verhoging zal naar nog worden besproken in de Eerste Kamer als onderdeel van het Belastingplan 2025. Ondertussen blijven NDP Nieuwsmedia en andere betrokken partijen zich verzetten tegen de aangekondigde plannen.

Benieuwd naar reacties van Kamerleden op de petitie? Bekijk hier de reportage:

Suzanne Borsboom

Suzanne Borsboom (2003) is een enthousiast journalist met een brede interesse in politiek. Ze wil nieuws toegankelijk en begrijpelijk maken voor iedereen en streeft ernaar de kloof tussen politiek en burger te verkleinen. Contact leggen met Suzanne kan via mail: suzanne.borsboom@student.hu.nl .