Factcheck vers fruit of een gratis fiets? Het personeel wordt hiervan een beetje gezonder.

Het onderzoekbureau Robidus heeft een onderzoek gepubliceerd over de gezondheid van werknemers. Veel bedrijven proberen goed te zorgen voor hun werknemers door een gratis fiets te geven of vers fruit op de maandag aan te bieden. Uit het onderzoek blijkt echter, dat dit niet genoeg is. Hier zijn niet alle experts het mee eens, want zij zien er juist voordelen in.

Als we teruggaan naar de basis moet de vraag gesteld worden; waarom doen werknemers dit? Is dit wel altijd de reden geweest, het personeel zo gezond mogelijk te houden, ondertussen loopt het namelijk ziekteverzuim op. Josje Dikkers, lectoraat gezondheid en vitaliteit, verteld dat zij juist het positieve effect hiervan inziet. “Natuurlijk hangt het van verschillende factoren af, want we kunnen als werkgevers wel gezonde producten aanbieden, maar als ze er niks mee doen heeft het geen zin.” Bedrijven werken met de term BRAVO-kompas, staat voor bewegen, roken, alcohol & drugs, voeding en ontspanning. “Het is juist belangrijk dat bedrijven zich hiermee bezig houden”, vertelt Josje. Zij ziet er juist wel positieve ervan in en ziet het vooral niet als een verkooppraatje van de werkgever. Het geeft namelijk wel degelijk effect.

Voordelen aan gezonde werknemers

Als werkgever ben je er altijd mee bezig om het personeel gezond te houden, zo wordt er veel ziekteverzuim voorkomen. Maar het heeft wel meerdere voordelen voor de werkgevers, er zijn namelijk productieve medewerkers. Hoe beter zij presenteren voor je bedrijf, hoe des te beter de resultaten. Ook zorgt het voor een betere teamgeest en loyale medewerkers. Lees hier nog meer voordelen van het gezond houden van het personeel.

Philips

Robert Wondaal, werknemer bij het bedrijf Robidus, geeft in het interview bij het AD duidelijk aan dat het leuk is wat werknemers organiseren, maar wij eigenlijk terug moeten naar wat Philips deed in 1913. Het is namelijk belangrijk dat werkgevers in kaart kunnen brengen hoeveel procent van de werknemers daadwerkelijk gebruik maakt van de aangeboden faciliteiten. Een goed voorbeeld van de voormalige werkwijze is de voetbalclub PSV die ontstond door en voor de werknemers van Philips. Het bedrijf zorgde voor huisvesting van zijn werknemers en zorgde ook voor ontspanningen op de sportvelden. Hierdoor konden mensen tot rust komen en ervoeren zij minder snel stress en waren zij regelmatig in beweging. Als werkgever ben je er dan van op de hoogte wat voor wedstrijden en trainingen georganiseerd worden. Een ander goed voorbeeld voor werkgevers is de Charity Cup, georganiseerd door verschillende goede doelen. Dit event heeft niks te maken met geld ophalen, maar puur voor de werknemers zodat zij in beweging zijn. Zo worden er bijvoorbeeld verschillende trainingen georganiseerd voor het grote toernooi. Los van het bewegen bouw je ook een band op wat een goed effect kan zijn voor de samenwerking op kantoor.

Conclusie

Het is lastig om een duidelijk antwoord te hebben op de vraag of het personeel hier gezonder van wordt. Het hangt namelijk van verschillende factoren af, want de meeste banen zijn negen tot vijf banen en wat de werknemers daarna doen (in hun vrije tijd) daar heeft de werkgever geen invloed op. Ook is er wel degelijk belang bij het geven van een gratis fiets of vers fruit op de maandag, maar niet om te laten zien hoe geweldig het bedrijf is. Het is namelijk wel degelijk bedoeld om ervoor te zorgen dat het personeel zich op hun gemak voelen en prestaties te verbeteren.