Tussen deadlines en dromen: prestatiedruk bij studenten groeit

Tussen deadlines en dromen: prestatiedruk bij studenten groeit

De druk om te presteren weegt zwaar op studenten in Nederland. Tussen deadlines, studiepunten en toekomstplannen in proberen ze het hoofd boven water te houden, maar steeds meer jongeren raken overspoeld door stress.

 

Op vrijdag 10 oktober, de Dag van het Mentale Welzijn, is dt onderwerp actueler dan ooit. Deze dag vraagt aandacht voor hoe belangrijk het is om goed voor je geestelijke gezondheid te zorgen, iets wat voor veel studenten een dagelijkse uitdaging blijkt.

 

Steeds meer studenten ervaren stress door de hoge eisen die ze zichzelf en hun omgeving opleggen. Volgens het Trimbos-instituut is prestatiedruk niet het gevolg van één oorzaak, maar van een opstapeling van onzekerheden. Studenten maken zich zorgen over hun toekomst, hun studieschuld, de woningnood, het klimaat en maatschappelijke onrust. Al die zorgen samen zorgen voor een constante mentale belasting.

 

Daarbij komt dat veel studenten zich onvoldoende gesteund voelen door hun opleiding. De lat ligt hoog, terwijl er weinig ruimte is om fouten te maken of om rust te nemen. Het Trimbos-instituut benadrukt dat prestatiedruk daarom niet alleen een individueel probleem is, maar ook voortkomt uit hoe ons onderwijssysteem en de samenleving zijn ingericht.

 

Uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut blijkt dat de mentale gezondheid van studenten de laatste jaren flink is verslechterd. Prestatiedruk, financiële onzekerheid, sociale media en ongelijkheid spelen daarin een grote rol. Vooral de neiging tot perfectionisme en de constante vergelijking met anderen versterken gevoelens van falen of tekortschieten.

 

In de reportage, gemaakt in het kader van de Dag van het Mentale Welzijn op 10 oktober, vertelt jongerencoach Mariette Dietz hoe studenten kunnen omgaan met prestatiedruk. Een van hen is Claire, een student die die druk elke dag voelt. Hoe gaat zij om met stress en verwachtingen? En wat helpt haar om weer wat rust te vinden?

 

Beluister de audioreportage hier:

Over de auteur

Jorien Fonken

Jorien Fonken (2006). Beginnend journalist. Enthousiast en nieuwsgierig.