Op deze maandagochtend ligt er een taartje klaar waarmee de schoolleiding ‘bedankt’ wilt zeggen voor het werk dat docenten hier verrichten, het is dan ook de nationale dag voor de leraar. Deze dag is officieel op 5 oktober, ooit vanuit UNESCO zo gekozen, maar dit is dit jaar een zondag wat betekent dat het hier pas na het weekend plaatsvindt.
Esther de Ruiter geeft les op het Northgo college in Noordwijk en coördineert een afdeling binnen deze middelbare school. Toch blijkt het hebben van meerdere functies voor haar geen probleem te zijn: ‘Ik kan me wel voorstellen dat collega’s een hoge werkdruk ervaren, omdat je simpelweg veel moet doen én er een nieuwe regelgeving is vanuit het ministerie’, legt Esther uit.
Deze nieuwe regelgeving houdt onder andere in dat docenten zoals Esther verplicht in hun lessen burgerschap moeten verwerken, ze moeten zogenoemd ‘taalbewust’ lesgeven: les met aandacht voor woordbetekenissen en leesvaardigheid. Zo zijn er volgens Esther dan ook een hoop eisen waar de les aan moet voldoen. ‘Voor mij betekent lesgeven niet alleen het overbrengen van kennis, maar juist de relatie tot leerlingen’, Esther voelt dan ook genoeg waardering van haar leerlingen tijdens haar lessen. ‘Als een leerling je dan bijvoorbeeld tijdens een les vertelt dat hij of zij veel heeft gehad aan je feedback, of bedankt dat je dit nog wilde nakijken vlak voor ik het moest inleveren – iets in die richting, dan merk je wel van hé; ik kan iets extra’s betekenen voor ze.’
In de personeelskamer wacht een stuk taart op een team docenten die vrolijk aan hun dag beginnen. Verder stelt deze zogeheten ‘dag van de leraar’ niet heel veel meer voor dan een dankwoord en een kleinigheidje. De vraag is dan ook of er met het huidige lerarentekort in het onderwijs en een toenemende werkdruk misschien wat meer waardering laten zien kan worden.
In onze reportage hoor je hoe docenten denken over hun eigen werkdruk, en wat voor impact dit heeft op het welzijn van docenten.