Hoe zouden bedrijven omgaan met een stroomuitval?

Hoe zouden bedrijven omgaan met een stroomuitval?

Stroomstoringen komen steeds vaker voor. Alleen vandaag al zijn er volgens Stedin 7 actieve stroomstoringen of onderhoudswerkzaamheden aan stroomvoorzieningen verdeeld over het hele land. Netbeheerder Enexis heeft al gewaarschuwd dat het deze winter op extreem koude dagen kan voorkomen dat de stroomvoorziening enkele uren onderbroken wordt. Dit kan gebeuren, omdat op koude dagen het stroomnet nog verder onder druk komt te staan door bijvoorbeeld het vele gebruik van de verwarming op die zogeheten ‘piekmomenten’. Volgens Netbeheer Nederland zijn er 100.000 kilometer extra kabels, 50.000 transformatiestations en 670 tussen- en middenspanningsstations nodig om de energietransitie mogelijk te maken. Overigens adviseert netbeheerder Enexis ook bedrijven om noodvoorziening voor kritische bedrijfsprocessen te checken, voor het geval dat er daadwerkelijk een stroomstoring zal plaatsvinden. Maar hebben bedrijven überhaupt wel dit soort noodvoorzieningen? Zijn deze nog wel up to date? En hoe zouden bedrijven er mee om gaan als er een stroomstoring of stroomuitval plaatsvindt? Crisiscommunicatie-expert Roy Johannink en supermarkteigenaar Gertjan Nijhuis vertellen daar meer over.

Over de auteur

Sam de Pater

Sam de Pater (Den Haag, 2004) is een student aan de School voor Journalistiek. Sam schrijft graag sportverslagen of over maatschappelijke problematiek. Oorspronkelijk komt Sam uit Den Haag, maar hij woont sinds kort in de wijk Overvecht in Utrecht-Noord. “To infinity and beyond!”