Von der Leyen mist doel: Europese Commissie blijft achter op gebied van gendergelijkheid

Bon: Pixabay

Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, heeft dit jaar niet gezorgd voor een gelijke man-vrouw verdeling binnen de Europese Commissie, ondanks eerdere beloftes om gendergelijkheid te bevorderen. Hoewel ze in 2019 een historische stap zette als eerste vrouwelijke voorzitter van de Commissie, blijkt de beloofde gendergelijkheid nog ver weg.

Het huidige team van de Europese Commissie, benoemd door von der Leyen, bestaat uit een overwegend mannelijk ledenaantal. Dit ondanks haar eerder uitgesproken streven naar een evenwichtige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen op topniveau binnen de EU.

Ursula von der Leyen stelde haar nieuwe Europese Commissie voor met een opvallend cijfer: slechts 40% van de voorgestelde Eurocommissarissen is vrouw, ondanks haar streven naar gelijkheid. Dit is het laagste percentage sinds 2019. De nieuwe Europese Commissie van Ursula von der Leyen telt slechts 11 vrouwen op een totaal van 27 commissarissen, een veel lagere vertegenwoordiging dan waar von der Leyen voor pleitte.

Marie-Anne van Reijen, directeur van ‘Meer Vrouwen in de Politiek’, benadrukt het belang van vrouwen in machtsposities. ‘Vrouwen moeten in alle politieke niveaus vertegenwoordigd zijn. Gendergelijkheid draagt bij aan een inclusievere samenleving,’ stelt van Reijen. Ze wijst ook op de culturele en politieke barrières die vrouwen tegenhouden om topfuncties te bekleden.

Het gebrek aan gendergelijkheid binnen de Europese Commissie benadrukt dat er nog veel werk te doen is op het gebied van vrouwenparticipatie in de politiek. Het blijft een uitdaging om structurele obstakels te overwinnen en ervoor te zorgen dat vrouwen dezelfde kansen krijgen als hun mannelijke collega’s om door te stromen naar leiderschapsposities binnen de EU.

Beluister hier de reportage:

Robin Leemburg

Robin Leemburg (2005) komt oorspronkelijk uit het Noord-Hollandse dorp Bussum. In 2023 begonnen met de school voor journalistiek op de Hogeschool van Utrecht. Volgt sinds 1 september op de voet wat er in de binnenstad van Utrecht gebeurt. Haar interesse ligt bij het vertellen van onderbelichte verhalen. Houdt van lezen, schrijven en foto’s maken. Contact: rsleemburg@gmail.com