Belangrijke geschiedenis achter de vele feesten en biertjes

Foto: Maxime Engelen

Dit jaar is het Leidens Ontzet extra bijzonder, omdat het precies 450 jaar geleden is dat de stad werd bevrijd van de Spaanse bezetting. Naast de gebruikelijke feesten is er dit jaar ook veel ruimte voor het nadenken en het leren over de betekenis van vrijheid. Zo is er in museum De Lakenhal een tentoonstelling gratis te bezoeken en organiseert de 3 October Vereeniging verschillende activiteiten voor jongeren. Staatssecretaris Vincent Karremans benoemt tijdens een conferentie van het Landelijk Steunpunt Gastsprekers het belang van het doorgeven van en luisteren naar geschiednis verhalen.

Karremans sprak in deze conferentie over de kracht van persoonlijke verhalen in het onderwijs, zoals die van gastsprekers die vertellen over de gevolgen van oorlogen en onderdrukking. Hij haalde het voorbeeld aan van Josua Ossendrijver, een overlevende van de Holocaust die zijn indrukwekkende verhaal deelt met jongeren. Door dit soort verhalen begrijpen jongeren beter wat vrijheid betekent en hoe belangrijk het is om conflicten te vermijden. Karremans stelde dat educatie over vrijheid en oorlog essentieel is om te leren van het verleden en het belang van saamhorigheid en verdraagzaamheid te erkennen.

Dit thema van herdenken en vieren is ook te zien bij de evenementen die plaatsvinden tijdens het Leidens Ontzet. Naast de feestelijke sfeer, is er ook veel aandacht voor de historische context, bijvoorbeeld door educatieve programma’s en tentoonstellingen in de stad. Jongeren en bezoekers worden aangespoord om na te denken over de lessen die 450 jaar vrijheid ons hebben geleerd.

Zo wordt het Leidens Ontzet niet alleen een groot feest, maar ook een moment van nadenken en verbinding met het verleden. Door persoonlijke verhalen blijft het belang van vrijheid levend, voor zowel de huidige als de toekomstige generaties.

In onderstaande audioreportage vertelt historicus Johan Visser meer over de geschiedenis van Leidens ontzet en Mark van Egmond, van de 3 October Vereeniging, legt uit wat de mogelijkheden zijn voor jongeren. Een persoonlijk verhaal vinden over Leidens Ontzet wordt met de jaren lastiger, dus op welke manier betrek je jongeren dan bij de geschiedenis?

Maxime Engelen

Overweeg ik mijn toekomstige weg richting gedrukte media, zoals kranten en tijdschriften, of hoor je mij over een paar jaar dagelijks op de radio? De tijd zal het uitwijzen. Ik ben Maxime, 19 jaar oud, en woon in het gezellige Bodegraven in Zuid-Holland. Voor mij als toekomstige journalist is nieuwsgierigheid en een tikje ondeugend zijn belangrijk. Ik ben vooral geïnteresseerd in ongelijkheid tussen landen en ik ben dol op schrijven en verhalen vertellen. Ik kijk ernaar uit om veel te leren en diverse interessante ervaringen op te doen, zodat ik straks op verschillende gebieden goed toegerust ben.