Stijging euthanasie bij jongeren

Foto: Pexels.

Rosanne Hertzberger, Tweede Kamerlid van de partij Nieuw Sociaal Contract (NSC), heeft voorgesteld om een onderzoek te starten naar de stijging van het aantal euthanasieaanvragen bij jongeren. Dit voorstel komt naar aanleiding van nieuwe cijfers van het Euthanasie Expertise Centrum, opgericht door de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Uit de gegevens blijkt dat in 2022 het aantal aanvragen voor euthanasie bij jongeren (onder de 30) op basis van psychisch lijden 206 bedroeg, dit aantal in 2023 is gestegen naar 322. De toename van euthanasie onder jongeren baart bij NSC zorgen en roept vragen bij hun op over de achterliggende oorzaken en de toepassing van de euthanasiewet bij deze groep.

De Euthanasiewet

De Nederlandse euthanasiewet maakt het mogelijk voor mensen om euthanasie aan te vragen, mits zij voldoen aan een aantal zorgvuldigheidseisen. Deze wet geldt ook voor jongeren vanaf twaalf jaar. Jongeren tussen de twaalf en zestien jaar mogen een verzoek indienen, maar hebben hiervoor de instemming van hun ouders of voogd nodig. Tussen de zestien en achttien jaar is ouderlijke goedkeuring niet verplicht, maar moeten ouders wel worden betrokken bij het proces.

Voor alle euthanasieverzoeken gelden zes zorgvuldigheidseisen waar artsen zich aan moeten houden. Het verzoek moet vrijwillig en weloverwogen zijn de patiënt moet volledig geïnformeerd zijn over de medische situatie en vooruitzichten en er mag geen redelijke andere oplossing zijn. Daarnaast moet de arts een onafhankelijke collega consulteren voor een tweede oordeel. Alleen als aan deze eisen is voldaan, kan het euthanasietraject voortgezet worden.

Politieke discussie

De stijging van het aantal euthanasieaanvragen bij jongeren leidt tot politieke discussie. Progressieve partijen, zoals D66 en GroenLinks, beschouwen euthanasie als een belangrijk recht en pleiten voor zelfbeschikking. Zij benadrukken dat psychisch lijden net zo zwaar kan wegen als fysiek lijden en vinden dat euthanasie een optie moet blijven voor mensen die uitzichtloos lijden.

Christelijke partijen, zoals de SGP en de ChristenUnie, staan kritisch tegenover de huidige euthanasiewet en regelgeving. Zij maken zich zorgen over de verruiming van de wet en willen voorkomen dat euthanasie wordt gezien als een makkelijke uitweg, vooral bij jongeren. Zij pleiten voor strengere regelgeving en betere zorg voor mensen met psychische problemen, om euthanasie te voorkomen.

Met het voorstel voor een onderzoek naar de stijging van euthanasieaanvragen onder jongeren hoopt NSC inzicht te krijgen in de oorzaken van deze toename en de maatschappelijke impact van euthanasie op jonge leeftijd. Het debat over euthanasie blijft hiermee een belangrijk onderwerp in de politiek en de samenleving.

Lucas Kamminga

Lucas Kamminga (21) is een beginnend journalist die verslag uitbrengt voor de regio Utrecht-Noord. Hij is geboren en getogen in Ede in Gelderland. Een paar weken geleden is hij begonnen aan de opleiding journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij is creatief, nieuwsgierig en houdt van interessante verhalen. Vorig jaar heeft hij zijn mbo-diploma gehaald voor de opleiding mediavormgeven – webdesign aan het Grafisch Lyceum in Utrecht. Het centrum en een deel van het zuiden van Utrecht kent hij dus al aardig goed, maar het noorden van Utrecht is voor hem nog onbekend terrein. Daar gaat de komende tijd verandering in komen! Het veelzijdige Utrecht-Noord spreekt hem aan. De verschillende soorten wijken vormen volgens hem een regio waar van alles te beleven is, maar wat bij buitenstaanders nog weinig bekend is. Hij ziet het als zijn taak om de inwoners en ondernemers van de wijk te informeren over het laatste nieuws in Utrecht-Noord. Wat hij nog belangrijker vindt, is dat iedereen in Utrecht-Noord zijn eigen verhaal kan vertellen.