Onderzoek Onthult: Duizenden Dierenreddingen op Sociale Media In Scene Gezet, wat betekent dit voor de dieren?

Dieren worden al eeuwenlang gebruikt als middel voor entertainment. Van circussen en dierentuinen tot olifantenritjes en populaire filmpjes op sociale media, dierenentertainment komt in vele vormen voor. Terwijl veel mensen hier plezier aan beleven, ervaren de dieren zelf vaak de nadelige gevolgen. Hoe schadelijk is dit voor hen?

Volgens gedragsbioloog Claudia Vinke kunnen dieren in gevangenschap abnormaal gedrag vertonen omdat ze niet in staat zijn om aan hun mentale en fysieke behoeften te voldoen. Een voorbeeld is een papegaai die alleen wordt gehouden en daardoor aan zijn veren kan plukken of veel kan schreeuwen. Ook ijsberen lijden onder de omstandigheden waarin ze worden gehouden, omdat ze niet de kans krijgen om grote afstanden af te leggen. Activiteiten zoals ritjes of knuffelsessies met dieren dwingen hen vaak om zich onnatuurlijk te gedragen, en vaak worden ze mishandeld om te worden getraind voor deze optredens.

Datzelfde geldt voor shows waarin dieren worden ingezet. Ze leven vaak in kleine hokken en worden hun hele leven gedwongen kunstjes te doen die niet in lijn zijn met hun natuurlijke gedrag.

Een andere zorgwekkende vorm van dierenentertainment is het maken van video’s op sociale media. Stichting SMACC heeft onderzoek gedaan naar de echtheid van de populaire trend van dierenreddingen. Uit dit onderzoek blijkt dat in één maand maar liefst 1.000 video’s in scène zijn gezet. Hierbij worden dieren opzettelijk in gevaarlijke situaties gebracht, om ze vervolgens zogenaamd te redden. Dit kan leiden tot verwondingen en traumatische ervaringen voor de dieren.

De Dierenbescherming heeft zich ook uitgesproken over deze praktijken en roept op tot meer bewustwording en actie om de rechten van dieren te beschermen.

Om deze problematiek verder te verkennen, ga ik in gesprek met sociale media deskundige Joey Scheufler en Adriënne van den Bergh, woordvoerder van Stichting Aap. Hun inzichten zullen helpen om de impact van deze vormen van dierenentertainment beter te begrijpen en om oplossingen te vinden voor deze groeiende zorg.