Ongeziene helden in het buitenland: hoe vrijwilligers een miljardensport op de weg houden

Ongeziene helden in het buitenland: hoe vrijwilligers een miljardensport op de weg houden

Marshal team op Circuit Zandvoort. Foto: Chris Schotanus

Het afgelopen Formule 1-weekend in São Paulo heeft weer voor een hoop spektakel gezorgd. Zo reed Max Verstappen vanaf een start uit de pitstraat naar de derde trede op het podium, breidde Lando Norris zijn WK-voorsprong uit naar 24 punten en sleepte Pierre Gasly de eerste punten binnen voor Alpine dit seizoen.

Ook was het een weekend met wederom een aantal ongevallen en incidenten. Neem bijvoorbeeld de driedubbele aanrijding veroorzaakt door Australiër Oscar Piastri, die na het naar binnengaan van de Safety Car in de zevende ronde een inhaalactie probeerde uit te voeren op Mercedes-coureur Kimi Antonelli, maar hier niet in slaagde door het blokkeren van zijn linker voorwiel waardoor hij de Italiaan op de zijkant raakte. Waarna hij op zijn beurt tegen de aan de buitenkant rijdende Charles Leclerc aanreed waardoor de Monegask zijn race vroegtijdig moest beëindigen.

Maar de grootste klapper van het weekend kwam van ‘homehero’ Gabriel Bortoleto, die bij het ingaan van bocht 1 in de laatste ronde van de sprintrace de controle over zijn Sauber op hoge snelheid verloor. Hij klapte hard in de muur, stuiterde terug de baan op en ging zelfs kort de lucht in, voordat hij met een impact van 57(!) G in de vangrail aan de buitenkant van de eerste bocht terechtkwam. Gelukkig kwam de jonge Braziliaan er zonder enorme kleerscheuren van af.

In weekend zoals deze waarin het er in fases chaotisch aan toe gaat, zijn de marshals langs de baan van essentieel belang voor het goede verloop van een Grand Prix-weekend. Vaak zijn ze te herkennen aan de fel oranje gekleurde kleding op verschillende posten langs de baan. Naast het schoonhouden van de baan en de race in goede baan leiden door het zwaaien met de verschillende soorten gekleurde vlaggen, moeten marshals ook paraat staan op de momenten dat er heftige ongevallen zijn zoals die van Bortoleto afgelopen weekend.

In een sport met een omzet van een krappe 3,6 miljard dollar in 2024 is het werk als marshal eigenlijk altijd vrijwillig en kan in theorie iedereen marshal worden. Maar vaak gaat dit werk door de vrijwillige factor gepaard met aanzienlijk hoge persoonlijke kosten (reis naar het circuit en verblijf), helemaal als je met dit werk de hele wereld over wilt gaan, zoals vermeld wordt in een artikel van motorsport.com. 

Verder in het artikel gaat het ook over de lange dagen die veel marshals maken, die soms op kunnen lopen tot 12 uur en wat in warme gebieden zoals Singapore onder zware omstandigheden kunnen zijn. Daarnaast heeft het beroep tot de corona pandemie grote tekorten gekend in mankracht, maar na het succes van de Netflix serie ‘Drive to Survive’ wist het beroep weer jonge krachten te trekken.

Nu luidt de vraag: horen deze vrijwilligers die dit vaak zware werk doen misschien betaald of in enige vorm gecompenseerd te worden?

 

Luister hier onder voor de reportage van Bas Otte:

Taco Janssen op Circuit Meppen. Foto: Bas Otte




Over de auteur

Bas Otte

Hallo! Mijn naam is Bas Otte, ik ben 20 jaar en kom uit het mooie Weesp. Ik heb in 2023 mijn havodiploma behaald op het Vechtstede College en ik ben er na mijn tussenjaar meer dan klaar voor om met veel motivatie mijn studiejaren op de School van Journalistiek te doorlopen. Mijn interesses liggen vooral bij sport en politiek, maar ik ben vanuit journalistiek oogpunt voor alles vatbaar. Ik hoop dat je met veel plezier naar mijn producties zal kijken! Heb je vragen of opmerkingen? Mail mij! bas.otte@student.hu.nl