Het klinkt als iets goed, maar er zit meer achter. ‘This Is Free Fashion’ wil met het weggeven van gratis tweedehandskleding laten zien dat er al genoeg kleding op de wereld is. In Nederland gooien we jaarlijks 300 miljoen kilo kleding weg, maar we kopen ook supersnel weer nieuwe. “Een wegwerpcultuur en daar moeten we vanaf,” vertelt initiatiefnemer Dieuwertje Vorstenbosh.
De overheid en de EU hebben actieplannen opgesteld waarin ze verwachten dat in 2025 minstens 50% van kleding en textiel in Nederland klaar is voor hergebruik. Echter maakt de mode-industrie nog nauwelijks een begin met het verplichte recyclen. Naast de mode-industrie is er ook nog de consument die ook nog veel te weinig bezig is met hoe de huidige kledingindustrie. Gemiddeld wordt kleding slechts zeven keer gedragen voordat het in een zak terechtkomt om weggegooid of gedoneerd te worden. Fast fashion en sociale media zijn grote factoren die voor een wegwerpcultuur hebben gezorgd.
‘Als we zo doorgaan, kunnen we over 50 jaar niet meer shoppen omdat er simpelweg geen grondstoffen meer zijn. Er moet echt wat gebeuren en dat ligt niet alleen bij de industrie zelf,’ legt Vorstenbosh uit. Het doel van het initiatief is om de consument bewust te maken van de huidige staat van de mode-industrie. Iedereen heeft wel een paar items in de kast hangen die ze niet dragen, maar wij verzekeren dat er iemand anders is die daar heel gelukkig van wordt.’
Vanaf het begin tot het einde van het bezoek aan de pop-up store in Utrecht Centraal worden bezoekers aangesproken over de redenen achter dit initiatief. Daarnaast wordt benadrukt hoe belangrijk het is om bewust na te denken over koopgedrag. Zelfs het item dat wordt meegenomen naar huis, heeft een kledingkaartje waarop informatie staat over wat er allemaal komt kijken bij het maken van het item.
Volgens duurzaam stylist en expert Victorien van Duuren is het volkomen normaal om nieuwe kleding te willen. ‘Je smaak of fysieke verschijning kan veranderen. Maar hiervoor heb je geen nieuwe kleding nodig,’ stelt ze. Ze benadrukt ook dat veranderende trends geen goed excuus zijn. ‘Trends komen altijd terug, dus er zal altijd iets zijn dat past bij de huidige trends en dat je leuk vindt, als je de tijd neemt om iets te vinden.’
‘We moeten het samen doen en we hopen dat we een goede indruk achterlaten, dat we met mensen in gesprek kunnen, maar uiteindelijk ook met kledingbedrijven zelf, want er moet nu echt wat gebeuren,’ besluit Vorstenbosh.
Luister hieronder naar reportage met redacteur Anna Popken die live bij de opening was van de pop-up store en dieper in gaat over het concept van dit initiatief.