Shareaty creëert bewustzijn over voedselverspilling tijdens Verspillingsvrije Week

Kok Arnold Bergshoeff met de verspillingsvrije soep

Nederlanders verspillen wekelijks 23 miljoen maaltijden, wat ook een verspilling van 34 miljoen kilo CO2 uitstoot met zich meebrengt. Het Voedingscentrum heeft daarom in samenwerking met Stichting Samen Tegen Voedselverspilling de Verspillingsvrije Week in het leven geroepen. Hun doel is om mensen bewust te maken van voedselverspilling.

Volgens de Rijksoverheid gooien Nederlanders echter wel 23% minder voedsel weg sinds 2015. De Verenigde Naties willen de wereldwijde voedselverspilling verlagen van 30% naar 15% voor 2030, maar in het huidige tempo wordt dat doel niet gehaald.

Stichting Shareaty doet mee aan de Verspillingsvrije Week en gaat dit jaar voor het eerst de stad in om de Rotterdammers bewust te maken van hoe ze verspillingsvrij kunnen eten. “We redden nu al jaarlijks 200.000 kilo voedsel en uiteindelijk willen we naar 700.000 kilo. Van elke kilo kan je namelijk twee maaltijden maken, en je bespaart ook nog eens 2,5 kilo CO2-uitstoot,” aldus Fee Naaijkens, communicatie-manager van Shareaty.

Daarbij komt wel kijken dat volgens het CBS ruim 500.000 van de 7,5 miljoen Nederlandse huishoudens onder de armoedegrens leven en dus wekelijks maaltijden overslaan. Ook bijna de helft van de volwassenen in Nederland geeft aan zich wel eens eenzaam te voelen. Door ingrediënten te verdelen over sociale keukens, hoopt Shareaty ook aan dat probleem een steentje bij te dragen.

De stichting wil het niet alleen laten bij het uitdelen van eten in Rotterdam. Het liefst zouden ze zien dat horecaondernemers in heel het land ook gaan koken met overschotten, “maar we moeten klein beginnen en daarna groots doorpakken,” vertelt Naaijkens met een lach.

Bekijk hier de videoreportage over het proces van verspillingsvrij koken met Arnold Bergshoeff, kok bij Shareaty, en Martijntje Vollebregt van Wageningen Food and Bio-based Research.

Femke Leegsma

Mijn naam is Femke Leegsma, ik ben 21 jaar oud en ik woon in Balkbrug, Overijssel. Ik ben student journalistiek op de Hogeschool Utrecht. In 2022 heb ik mijn vwo afgerond en toen heb ik een jaar lang door Australië gereisd; dat was veruit de beste ervaring van mijn leven. Ik wil graag van deze passie voor reizen mijn werk maken en heb daarom de ambitie om vanuit het buitenland te werken, bijvoorbeeld als correspondent. Verder vind ik achter de schermen werken ook heel leuk. Ik wil journalist worden omdat ik nieuwsgierig en avontuurlijk ben, interesse heb voor verhalen van mensen over de hele wereld en deze verhalen graag een podium wil geven. Ook vind ik het leuk om me te verdiepen in ingewikkelde of lastige onderwerpen en deze op zo'n manier te verwoorden dat ze voor jongeren beter te begrijpen zijn.