Verandering van het Champions league format

Spielball, adidas, Symbolbild

Fans en spelers kijken er elk jaar weer naar uit: de Champions League. Volgende week begint het toernooi weer, maar dit jaar is het anders dan andere jaren. Meer teams, meer wedstrijden en dus ook meer geld. Is dat de belangrijkste reden voor de verandering?

Ronald van Dam, sportjournalist van de NOS, denkt van wel. ‘We kennen allemaal het verhaal van de Super League en voor mij lijkt het dat ze de clubs die daar aan mee wilden doen tevreden willen houden.’ De Uefa was/is heel fel tegen de Super League, een format waardoor topteams als Real Madrid en Juventus altijd Europese topwedstrijden zouden spelen.

Het lijkt er nu dus op dat de UEFA, naast de extra inkomsten die ze krijgen doordat elk team twee wedstrijden meer speelt, ook druk heeft gevoeld. Al zegt UEFA zelf dat het alleen gaat om meer vermaak voor de fans.

‘Voor mij is het plezier van de Champions League er wel een beetje vanaf. Het wordt alleen maar ingewikkelder’, vertelt Van Dam. Het liefst zou hij terug willen naar het format van vroeger. Toen ging alleen de kampioen van de eigen competitie de Champions League in, maar dat is al lang niet meer zo. ‘Vroeger kon ik echt uitkijken naar de Champions League, maar tegenwoordig begint het mij pas te interesseren na de groepsfase.

Of spelers al die extra wedstrijden leuk vinden is ook maar de vraag. Steeds vaker hoor je topspelers zoals Kevin de Bruyne klagen dat er te veel wedstrijden worden gespeeld. ‘Ik denk dat spelers zelf ook een beetje moe worden van al die wedstrijden. Maar heel veel te klagen hebben ze ook weer niet, want ze krijgen er een dik salaris voor en dat maakt al veel goed.’

Dat er meer spannende wedstrijden aankomen heeft de UEFA gelijk in. Maar het is niet te ontkennen dat geld niet een hele grote rol heeft gespeeld in de aanpassing en dat is voor clubs de belangrijkste verandering.

Wil je meer te weten komen over wat er nu precies veranderd is en wat het voor risico het voor spelers met zich mee brengt? Bekijk dat de reportage hieronder!