Campagnebeloftes vaak gebroken: jongeren twijfelen aan geloofwaardigheid politici

Campagnebeloftes vaak gebroken: jongeren twijfelen aan geloofwaardigheid politici

Campagnetijd is het moment waarop politici kiezers proberen te overtuigen met grote praatjes en mooie beloften. Maar hoe geloofwaardig zijn die eigenlijk? De ophef rond VVD Kamerlid Ruben Brekelmans laat zien hoe snel standpunten kunnen veranderen. Eerst zei hij dat samenwerking met GroenLinks-PvdA niet uitgesloten kon worden, maar later noemde hij zo’n coalitie ‘totaal ongeloofwaardig’.

Dit is niet de eerste keer dat een partij bochten maakt. De VVD liet in een eerdere campagne weten niet met de PVV te willen regeren, maar zit inmiddels wel samen met  de partij aan tafel. Voor veel kiezers klinkt dat als typische campagnepraat: beloftes die in verkiezingstijd worden neergezet, maar daarna in de formatiefase geen stand houden.

Onder jongeren speelt dit concept van gebroken beloftes door politieke partijen ook. Uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut blijkt dat slechts 31% van de jongeren vertrouwen heeft in politici en 34% in de Tweede Kamer. UNICEF Nederland liet eerder zien dat 39% van de 10-18-jarigen “een beetje vertrouwen” heeft dat de politiek doet wat voor hen belangrijk is, terwijl 27% helemaal geen vertrouwen heeft. Dat dat vertrouwen zo laag ligt, laat de kloof tussen jonge kiezers en de politiek zien.

Om het perspectief van jonge kiezers te belichten, spreken we met Tim Bakker, voorzitter van de Jonge Socialisten Utrecht. Als jongerenorganisatie van de PvdA wil de JS jongeren meer betrekken bij de politiek en laten zien hoe ze kritisch kunnen kijken naar verkiezingsretoriek. In het gesprek staat de vraag “In hoeverre kunnen jongeren politieke praatjes vertrouwen?” centraal.

Over de auteur

Floor van Lunteren

k ben Floor van Lunteren, 19 jaar, tweedejaars journalistiekstudent in Utrecht en opgegroeid in Amersfoort. Ik vind het geweldig om mensen te spreken, verhalen te ontdekken en onderwerpen op de kaart te zetten die er echt toe doen. Jongeren informeren over dingen die ingewikkeld lijken, maar eigenlijk belangrijk zijn, vind ik ontzettend leuk. Wat ik mooi vind aan journalistiek is dat je impact kunt maken en dingen kunt laten zien die jij interessant vindt, zodat anderen er ook iets aan hebben.