Factcheck: Ja, we moeten ons tot op zekere hoogte voorbereiden op een voorzieningsstoring

Factcheck: Ja, we moeten ons tot op zekere hoogte voorbereiden op een voorzieningsstoring

Koning Willem-Alexander haalde een opvallend punt aan in de Troonrede tijdens Prinsjesdag: ‘Nederlanders moeten zich thuis wapenen tegen een tijdelijke uitval van bijvoorbeeld stroom en water.’ Weerbaarheid is een belangrijk thema voor het kabinet. Maar hoe serieus moeten we het ‘preppen’ nemen, en moeten we ons thuis echt zo erg voorbereiden op aanvallen op onze digitale verbindingen, wegen, energienetten, havens en waterwerken?

Wat wordt er precies beweerd?

In een land als Nederland is het niet ondenkbaar dat je je huis uit moet omdat de rivier overstroomt. Maar weet je dan waar je heen kunt? Of moet je dat op dat moment nog bedenken? In een tijd waarin de winkels tot tien uur open zijn en je alles vandaag bestelt en morgen laat bezorgen, zijn we niet meer gewend om vooruit te denken. Vandaar dat het kabinet wil dat Nederlanders gaan preppen. Preppen, komt van het Engelse to prepare, betekent goed voorbereid zijn.
Op sites als noodzaken.nl of prepz.nl kun je bijvoorbeeld van alles kopen, van ingeblikt brood tot kant-en-klare overlevingspakketten. Moeten Nederlanders nu massaal overlevingspakketten aanschaffen, of volstaan enkele basisvoorbereidingen?

‘Nederland is een kwetsbaar land,’ zei Pieter-Jaap Aalbersberg, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, in 2022 bij de lancering van de Denk Vooruit-campagne. Die campagne moedigde Nederlanders aan om wendbaarder te worden. Concreet betekent dat volgens de Rijksoverheid: twee tot drie dagen op jezelf aangewezen kunnen zijn. Eerder, in 2008 tijdens de wereldwijde kredietcrisis, constateerde de toenmalige minister Guusje ter Horst dat Nederlanders niet beseffen voor welke problemen ze staan als er een grote ramp gebeurt.

Inmiddels zijn we in 2024, en nog steeds wordt er gesproken over weerbaarheid. Brand Boeije van het Rode Kruis benadrukt dat het in deze tijd erg belangrijk is dat Nederlanders goed voorbereid zijn: ‘Als de elektriciteit uitvalt of er komt geen water uit de kraan en je moet alles nog bij elkaar gaan zoeken, ben je verder van huis.’ Boeije concludeert echter wel: ‘Veel spullen die je nodig hebt om voorbereid te zijn, zoals het kabinet wil, liggen waarschijnlijk al ergens in huis, schuur of op zolder.’

Checklijsten

Er bestaan dan ook verschillende checklijsten over hoe je precies een noodpakket opstelt. Het Rode Kruis en de ANWB hebben vergelijkbare checklijsten. Daarop staan dingen als contant geld, kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringsbewijzen, en de reservesleutels van het huis en de auto. In principe allemaal heel logisch, maar zoek dat maar eens op als je gestrest bent. De Rijksoverheid heeft ook nagedacht over een noodpakket voor de eerste 48 uur van een calamiteit. Eentje samenstellen is volgens de overheid ‘makkelijker dan je denkt’, met in elk geval: flessen water, eten in blik, een verbanddoos, een opgeladen powerbank en een radio op batterijen.

Het punt is dat de spullen uit het noodpakket bij elkaar liggen en blijven liggen, in bijvoorbeeld een waterdichte rugzak, voor als je plotseling moet evacueren. Van tijd tot tijd controleer je alles op lekkende batterijen en blikken die over de datum zijn, aldus de Rijksoverheid, het Rode Kruis en de ANWB.

Conclusie

Gezien deze aanbevelingen is het niet overdreven om basisvoorbereidingen te treffen. Het gaat om praktische maatregelen die relatief eenvoudig en goedkoop zijn, maar in noodsituaties een groot verschil kunnen maken. Dus ja, een zekere mate van voorbereiding is verstandig, maar zonder overdreven te preppen zoals het hamsteren van enorme voorraden.

Bronnen

  • Brand Boeije (Rode Kruis)

Tel: 070 – 44 55 678

 

Nieuwsartikelen:

Over de auteur

Bas van den Bergh

Bas van den Bergh (2002) is student aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht. En heeft mede door al zijn hele leven te sporten een enorme passie voor allemaal verschillende soorten sport ontwikkeld. Hij wilde vanaf jongs af aan al weten hoe alles werkte, en vooral waarom dit zó werkte. Door ervaring op te doen achter de klantenservice bij de Rabobank kwam hij erachter dat hij hiermee door wilde gaan, hij wilde mensen helpen en eerlijke verhalen vertellen. Zelf is hij opgegroeid in Utrecht en kent daarom ook Utrecht-Zuid als zijn broekzak, waarvoor hij op svjmedia.nl het komende halfjaar zal gaan schrijven.