Spelenderwijs Leren: Kinderen ontdekken biodiversiteit op het Junior Biodiversiteitsfeest

Op dinsdag 24 september organiseert Stichting Nationale Boomfeestdag het Junior Biodiversiteitsfeest op het Jaarbeursplein in Utrecht. Dit evenement is speciaal opgezet om kinderen bewust te maken van het belang van biodiversiteit in de stad. Leerlingen van Kindcentrum Rijnvliet worden door middel van interactieve spellen uitgedaagd om meer te leren over de natuur en het belang van een diverse stedelijke omgeving.

Het evenement is een samenwerking tussen verschillende organisaties die zich inzetten voor een groenere toekomst. Marleen van den Ham, directeur van Stichting Nationale Boomfeestdag, benadrukt dat dit soort initiatieven essentieel zijn om kinderen al op jonge leeftijd te betrekken bij natuurbehoud. “Het is belangrijk dat we kinderen inspireren om na te denken over hun omgeving en hen laten zien hoe ze kunnen bijdragen aan een gezonder ecosysteem,” aldus Van den Ham. De focus op biodiversiteit binnen de stad maakt duidelijk dat natuur ook in stedelijke gebieden van groot belang is.

Cathelijne Cras van Green Business Club vult aan dat samenwerking tussen verschillende organisaties zoals de Boomfeestdag en Green Business Club cruciaal is. “Door deze samenwerking kunnen we kinderen de impact van hun dagelijkse omgeving laten zien en hen motiveren om duurzame keuzes te maken. In stedelijke gebieden wordt groen soms over het hoofd gezien, maar het is juist daar dat biodiversiteit enorm waardevol is voor een gezonde leefomgeving.”

Docent Annemieke Bruinier van Kindcentrum Rijnvliet is ook enthousiast over het Junior Biodiversiteitsfeest. “Onze school ligt naast een voedselbos, waardoor de kinderen al jong in aanraking komen met natuur en milieu,” vertelt ze. “Ik hoop dat ze vandaag leren dat kleine acties, zoals het planten van bomen of het verzorgen van planten, een groot verschil kunnen maken voor de toekomst van onze planeet.”

Julia Muijzer

Ik ben Julia Muijzer, twintig jaar en woon in Amsterdam. Ik studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, daarnaast werk ik in een restaurant en pas ik op bij verschillende gezinnen. Naast mijn passie voor creatief bezig zijn, vind ik het leuk om de wereld te ontdekken.