Bewustwording voor vitaliteit

Foto: Lucas Kamminga

Deze week is de 10e editie van de Nationale Vitaliteitsweek, een jaarlijks terugkerend initiatief, waarvan het doel van de week is om werkend Nederland bewust te maken van het belang van de eigen vitaliteit. Het thema van 2024 is “De energie van Vitalogie”. Van 20 t/m 27 september worden er allerlei activiteiten gehouden om bewustheid te creëren voor vitaliteit. Dit is geen overbodige luxe, want Nederland bevindt zich midden in wat deskundigen een “zitepidemie” noemen.

Volgens hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder en onderzoek van het RIVM brengen Nederlanders gemiddeld zo’n 9 uur per dag zittend door. Dit verhoogt niet alleen het risico op fysieke klachten, zoals hart- en vaatziekten, maar ook mentale problemen. “We zitten ons letterlijk ziek,” waarschuwt Scherder in Het Parool. Deze inactiviteit kan leiden tot chronische stress, burn-out en verminderde productiviteit op de werkvloer.

De Nationale Vitaliteitsweek, benadrukt op de website dat bedrijven zelf veranderingen kunnen doorvoeren om een cultuur van beweging en welzijn te stimuleren op de werkvloer. Denk hierbij aan sta-bureaus, wandelmeetings of korte beweegpauzes tijdens de werkdag. Hierdoor kunnen werkgevers hun werknemers een gezondere leefsfeer bieden.

MIND us

Daarnaast is er een groeiende focus op mentale gezondheid, vooral onder jongeren, die zwaar onder druk staan. Volgens Mind Us ervaren steeds meer jongeren hoge niveaus van stress en depressie, vanwege werkdruk maar ook privéomstandigheden en wereldsituaties (zoals: crisissen en oorlogen). Dit onderstreept het belang van een vooral psychische benadering van vitaliteit, waarbij naast fysieke gezondheid ook mentale veerkracht wordt gestimuleerd. De stichting Mind Us pleit voor meer aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren. De Netto opbrengst van de kaartverkoop van de evenementen uit de vitaliteitsweek worden dan ook geschonken aan Mind Us.

Een van die activiteiten van de vitaliteitsweek was de plankchallenge, een minuut lang planken met meer dan honderd mensen. Zie hier de reportage over de plankchallenge en de vitaliteitsweek. Waarin Vitaloog Klaas Koster en Sander Slootmaker van MindUs aan het woord komen.

Lucas Kamminga

Lucas Kamminga (21) is een beginnend journalist die verslag uitbrengt voor de regio Utrecht-Noord. Hij is geboren en getogen in Ede in Gelderland. Een paar weken geleden is hij begonnen aan de opleiding journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij is creatief, nieuwsgierig en houdt van interessante verhalen. Vorig jaar heeft hij zijn mbo-diploma gehaald voor de opleiding mediavormgeven – webdesign aan het Grafisch Lyceum in Utrecht. Het centrum en een deel van het zuiden van Utrecht kent hij dus al aardig goed, maar het noorden van Utrecht is voor hem nog onbekend terrein. Daar gaat de komende tijd verandering in komen! Het veelzijdige Utrecht-Noord spreekt hem aan. De verschillende soorten wijken vormen volgens hem een regio waar van alles te beleven is, maar wat bij buitenstaanders nog weinig bekend is. Hij ziet het als zijn taak om de inwoners en ondernemers van de wijk te informeren over het laatste nieuws in Utrecht-Noord. Wat hij nog belangrijker vindt, is dat iedereen in Utrecht-Noord zijn eigen verhaal kan vertellen.