Cabaretiers in de spotlights tijdens Poelifinario

Foto: Poelifinario uitreiking

De winnaars van de Poelifinario 2024 zijn bekend. Maandagavond namen Rundfunk, Lisa Ostermann, Peter van Rooijen en Valentina Tóth in Den Haag de belangrijkste cabaretprijs van Nederland in ontvangst.

Den Haag was voor één avond omgetoverd tot hét podium voor cabaret in Nederland, tijdens de uitreiking van de VSCD Cabaretprijzen in theater Diligentia. De Poelifinario wordt jaarlijks uitgereikt aan cabaretvoorstellingen die uitblinken in artistieke kwaliteit en maatschappelijke relevantie.

Winnaars 2024

Lisa Ostermann won de Poelifinario in de categorie engagement met haar voorstelling ‘Makkelijk in de omgang’. Hierin behandelt ze thema’s als prestatiedruk en faalangst, waarbij ze persoonlijke verhalen combineert met muziek en theater, en zo haar veelzijdigheid als cabaretier benadrukt.

In de categorie entertainment ging de prijs naar het cabaret duo Rundfunk (Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout) voor hun voorstelling ‘Schau’. De show valt volgens de jury op door razendsnelle sketches en scherpe humor waarmee Rundfunk het cabaretgenre op een vernieuwende manier weet neer te zetten. Rundfunk is blij met de prijs; ‘We zijn eigenlijk gewoon narren van het volk en winnen daar een prijs mee, hoe mooi is dat’, vertelt Tom van Kalmthout.

Peter van Rooijen ontving de Poelifinario in de categorie Kleinkunst voor zijn theaterconcert ‘Liefde, Dood & Taart’. Deze voorstelling, de afsluiter van zijn ‘liefde en dood-trilogie’, combineert humor met complexe muzikale arrangementen en zorgt zo voor een unieke cabaretervaring.

De Neerlands Hoop, de prijs voor de cabaretier met het meeste toekomstperspectief, werd toegekend aan Valentina Tóth voor haar debuutvoorstelling Wildbloei. Met haar veelzijdige optreden, waarin ze zeven ‘hysterische’ vrouwen neerzet, weet Tóth het cabaretlandschap op originele wijze te verrijken.

Van vogel naar prijs

De Poelifinario, vernoemd naar een fictieve vogel bedacht door cabaretier Toon Hermans, wordt sinds 2003 uitgereikt aan voorstellingen die uitblinken in artistieke kwaliteit en maatschappelijke relevantie. In De Kleine Komedie in Amsterdam is een cabaretgalerij ingericht, waar portretten van de winnaars te zien zijn.

Met deze prijzen erkent de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) de impact en bijdrage van cabaretiers aan de Nederlandse podiumkunsten.

Hoe ver kan je dan als cabaretier gaan in een tijd van controverse en spanningen? Zit er een grens aan cabaret anno 2024? Benieuwd hoe cabaretiers hier naar kijken? Bekijk hieronder de reportage:

Suzanne Borsboom

Suzanne Borsboom (2003) is een enthousiast journalist met een brede interesse in politiek. Ze wil nieuws toegankelijk en begrijpelijk maken voor iedereen en streeft ernaar de kloof tussen politiek en burger te verkleinen. Contact leggen met Suzanne kan via mail: suzanne.borsboom@student.hu.nl .