Stichtse Vecht

Selecteer Pagina

Hoe de voorleesbingo kinderen stimuleert om te lezen                                                                                                   

Hoe de voorleesbingo kinderen stimuleert om te lezen                                                                                                   

foto door Sophie Flierman

Uit onderzoek is gebleken dat de afgelopen jaren steeds minder kinderen lezen. Daarom is er in de bibliotheek in Breukelen een voorleesbingo georganiseerd zodat jonge kinderen leren lezen op een leuke en interactieve manier. De voorleesbingo is gemaakt voor de Biebfabriek, dat is een onderdeel van de bibliotheek wat altijd in de vakanties wordt georganiseerd. ‘Lezen moet leuk zijn en niet dat het moet’ , vertelt Angela. Zo krijgen jonge kinderen een ander idee van lezen.

 Angela is werkzaam als specialist lokale programmering in verschillende bibliotheken. Zij werkt al vier jaar binnen de gemeente Stichtse Vecht.

 

 

 

Ontstaan voorleesbingo

 De voorleesbingo hebben wij gemaakt voor de Bieb fabriek, dat is een stukje van de bibliotheek wat wij altijd in de vakanties doen. En daarvoor hebben wij een voorleesbingo gemaakt, er worden leuke verhaaltjes vertelt maar wel op het niveau van basisonderwijs. Aan de hand daarvan hebben wij plaatjes gemaakt en kunnen de kinderen net zoals met een echte bingo het plaatje aankruisen wat ze horen in het verhaal. Zodra je een rijtje helemaal vol hebt mag je grabbelen in de grabbelton die vol zit met allerlei kleine cadeautjes, als je de hele kaart vol hebt roep je Bingo en krijg je een extra cadeautje, dus dat is eigenlijk het verhaal erachter.’

 

 

Doelstelling

 ‘Het boek wat ik voorlees, voorlezen maakt natuurlijk ook onderdeel uit voor het lezen van het kind zelf. Door het voor te lezen luistert het kind mee maar moeten ze ook visualiseren om plaatjes te ontdekken. Juist omdat ze denken: hey het is een spelelement, word het lezen ook leuk. Je kan er namelijk over nadenken en iets voorbeelden en uiteindelijk krijg je in dit geval ook nog een cadeautje, dus ook nog een beloning. In welke vorm je ook een beloning doet als ouder dat is aan ieder maar ik denk dat het heel leuk is als je veel voorleest en veel verhalen vertelt. Dat kinderen dan ook zelf denken: dat wil ik zelf ook.’

 

 

 

 

Promotie van de activiteit

 Sowieso staat het op onze website van de bibliotheek: Utrechtsevenen. We hebben een flyer maar ja toch merk ik zelf, ik hou mijzelf niet alleen bezig met programmering maar ook in de bibliotheek als medewerker. En zelf vind ik het heel erg leuk om kinderen aan te spreken en te enthousiasmeren voor een activiteit. Naja en voor de voorleesbingo gewoon ouders en kinderen zoveel mogelijk aanspreken, dat is het eigenlijk.’

 

 

Onderzoek naar het verminderde lezen

 Ik hou mij niet zoveel bezig met cijfers en ikzelf sta in wat kleinere vestigingen. Ik schrijf zelf nog veel kinderen in maar je ziet wel dat er voornamelijk basisschoolkinderen zijn die zich willen inschrijven en ook in de bibliotheek komen. Zelf werk ik pas vier jaar in de bibliotheek dus daar heb ik zelf niet heel veel ervaring in. Er zullen ook vast onderzoeken zijn, dat geloof ik ook echt, maar op dit moment zie ik veel kinderen in de bibliotheek komen.’

 

Luister hier een reportage over de voorleesbingo gemaakt door Jytte de Reus. Zij was langs bij de bibliotheek van Breukelen om te kijken hoe door de bingo het leesplezier wordt vergroot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over de auteur

sophie Flierman

Mijn naam is Sophie Flierman, ik ben 19 jaar oud en momenteel eerste jaars student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik focus mij het liefst op nieuws over natuur en politiek.