Stichtse Vecht

Selecteer Pagina

“Hier laten we zien dat iets maken of repareren niet moeilijk hoeft te zijn. En dat het ook nog leuk is.”

“Hier laten we zien dat iets maken of repareren niet moeilijk hoeft te zijn. En dat het ook nog leuk is.”

AI gegenereerde illustratie | Foto: Sora AI

BREUKELEN – Elke derde donderdag van de maand zit Helena Handa met haar laptop klaar in het wijkcentrum Over-Noord, waar het Repair Café plaatsvindt. Terwijl anderen schroeven, solderen en naaien, helpt zij bezoekers die zich geen raad meer weten met hun telefoon, tablet of computer.

Tafels vol techniek en gezelligheid

 Vanaf negen uur druppelen de eerste bezoekers binnen in het Repair Café. De een met een stofzuiger, de ander met een oude klok, allemaal met de hoop dat hun apparaat weer tot leven wordt gebracht. In de zaal zijn zo’n tien vrijwilligers aanwezig, elk achter hun eigen tafeltje. Aan de raamkant zitten de naaisters; iets verderop wordt er geschroefd, gesoldeerd en gerepareerd. En in de hoek zit Helena, klaar om mensen te helpen met hun ICT-vragen.

Van iPads tot laptops

Het is inmiddels elf jaar geleden dat Helena voor het eerst aanschoof bij het Repair Café.
“In 2014 begonnen we met het idee om mensen te helpen met hun iPad,” vertelt ze. “Niet iedereen had er toen één, en de meesten wisten niet goed hoe het werkte. Ik was er handig mee, dus deelde ik mijn kennis. Zo is het eigenlijk allemaal begonnen.”

Wat klein begon, groeide langzaam uit tot een vast onderdeel van het Repair Café. Inmiddels helpt Helena bezoekers met alles wat digitaal is: van tablets en telefoons tot laptops en wachtwoorden. “Mensen weten vaak wel wat het probleem is, maar niet hoe ze het moeten oplossen,” legt ze uit. “Sommigen kunnen online iets opzoeken, maar snappen de uitleg dan niet. Ik probeer die stappen rustig uit te leggen, zodat ze het de volgende keer zelf kunnen.”

Vrijwilligers aan het werk

Helena is niet de enige die zich inzet voor het Repair Café. Ook Jan Kistemaker, die jarenlang als automonteur heeft gewerkt, is nu coördinator en het eerste aanspreekpunt voor telefonische vragen. Hij richt zich vooral op de technische spullen die binnenkomen en probeert deze te repareren als dat nog kan. “We gooien in Nederland veel te snel dingen weg,” vindt hij. “Hier laten we zien dat iets maken of repareren niet moeilijk hoeft te zijn. En dat het ook nog leuk is.”

Aan de reparatietafel staan een paar mannen voorovergebogen om te kijken of een oude klok weer aan de praat te krijgen is. De mensen die de klok hebben gebracht, wachten rustig op stoeltjes die voor bezoekers zijn neergezet. Het is een levendige sfeer: veel geluiden, geklets en mensen die met elkaar praten.

Vrijwilliger met oog voor mensen

Helena doet het allemaal vrijwillig. Niet voor het geld, maar voor de voldoening die ze eruit haalt. “Je hebt kennis die anderen niet hebben, en als je die kunt delen, voelt dat goed,” zegt ze. “Soms zie je iemand echt opgelucht weggaan, gewoon omdat de tablet weer werkt of ze eindelijk snappen hoe iets moet. Dat maakt mijn dag.”

De sfeer in het Repair Café is volgens haar altijd goed. “Iedereen doet wat hij kan. De een naait, de ander soldeert, ik help met de laptop. We werken allemaal op onze eigen manier, maar het is altijd gezellig. Er is nog nooit ruzie geweest,” zegt ze lachend.

Waar spullen én mensen elkaar treffen

Het Repair Café in Breukelen is meer dan een plek waar kapotte apparaten weer werken: het is een ontmoetingsplek, een plek waar mensen graag komen. Helena Handa zou het missen als het café zou verdwijnen: “De mensen, de gezelligheid. Het gevoel dat je samen iets doet.” Dankzij vrijwilligers zoals Helena, Jan en de andere medewerkers van het Repair Café blijft het een plek waar techniek, gezelligheid en gemeenschapszin samenkomen, waar kennis wordt gedeeld en waar mensen samen iets waardevols voor de buurt creëren.

 

Beluister hier de audioreportage van Danielle Reyes Urbano over hoe het Repair Café bijdraagt aan de duurzaamheid:

Over de auteur