MAARSSENBROEK – Uit het jaarlijkse Deloitte-supermarktonderzoek van 9 september is gebleken dat de prijs van supermarktproducten de grootste invloed heeft op het keuzegedrag van mensen. Ook wordt gemak een steeds belangrijkere factor als het gaat om koop- en keuzegedrag.
Bijna 9 op de 10 van de Nederlanders maakt zich zorgen over de prijsstijgingen van supermarktproducten, en 75% van de mensen past hierdoor zijn keuzegedrag aan. Consumenten kiezen steeds vaker voor B-merken in plaats van A-merken en kopen vaker producten in de aanbieding.
Dirk van den Broek-manager Suze uit Maarssenbroek merkt dit zelf ook: ‘Mensen halen steeds vaker B-producten’. Wel zijn er vaak veel A-producten in de aanbieding, dus zo blijft de verkoop van A- en B-merken een beetje gelijk. Ook valt haar op dat het gemiddelde aankoopbedrag omlaaggaat: ‘Sinds corona en de oorlog in Oekraïne merken wij dat mensen steeds beter letten op wat ze kopen.’
Daarnaast speelt gemak een steeds grotere rol in het keuzegedrag van mensen. Zo bestelt 23% van de Nederlanders tegenwoordig vooral online de boodschappen. Kosten en productaanbod bepalen hierin de keuze voor de websupermarkt. Supermarkten proberen hierop in te spelen door bijvoorbeeld de zelfscan toegankelijker te maken.
(Luister hieronder hoe bezoekers van de Dirk in Maarssenbroek over de kwestie denken.)
Audio: Jessi van Andel