Maarssen – De Tech Experience Dag wordt opnieuw georganiseerd. Op donderdag 9 oktober kunnen leerlingen uit groep 7 en 8 van basisscholen in de gemeente Stichtse Vecht weer op een interactieve manier kennismaken met de wereld van techniek en technologie. Rietje Beeren, projectleider van de Tech Experience Dag, geeft uitleg over het initiatief.
Hoe is dit initiatief tot stand gekomen?
‘Het initiatief is begonnen in 2022, toen ik bezig was met het opzetten van een techniekkring binnen de ondernemersvereniging van Stichtse Vecht. Het was een initiatief waarbij we technische bedrijven en het onderwijs dichter bij elkaar wilden brengen. In de beginfase gebeurde er nog maar weinig, maar na verloop van tijd groeide de behoeften waardoor de Tech Experience Dag is ontstaan.’
Wat is het doel van deze dag?
‘Het doel van de tech Experience Dag is ontstaan vanuit een aanhoudende uitdaging: het chronische tekort aan technisch personeel. Deze problematiek speelt al jarenlang en wordt steeds erger, met name in sectoren waar het tekort aan instromers en vakbekwaam personeel grote gevolgen heeft voor de bedrijven. Vanuit die zorg heb ik me de afgelopen jaren ingezet voor dit project. Het belangrijkste doel is om kinderen op jonge leeftijd te enthousiasmeren voor de wereld van techniek. Door ze al vroeg in aanraking te laten komen met de veelzijdigheid en mogelijkheden van technische beroepen, hopen we een zaadje te planten. We willen dat deze eerste kennismaking blijft hangen en uiteindelijk leidt tot meer interesse en op termijn meer instroom in technische opleidingen en beroepen. Zo dragen we bij aan het beschikbaar maken van toekomstig technisch talent.’
Wat leren de leerlingen tijdens de Tech Experience Dag over de verschillende technische vakgebieden?
‘Op dit moment telt de Tech Experience Dag maar liefst 23 verschillende workshops, waaraan bijna 900 leerlingen deelnemen. De workshops bestaan uit verschillende technische disciplines, zoals elektrotechniek, de bouwsector, mobiliteitstechniek en meer. Zo doet onder andere de Koninklijke Metaalunie mee, waar leerlingen kennismaken met metaalbewerking en leren lassen. Bij loodgietersbedrijven leren ze materialen buigen in vormen, zoals een hartje. Het aanbod is gevarieerd, met uiteenlopende technieken en bedrijven die hun expertise delen. Hierdoor krijgen de leerlingen praktijkgerichte kennismaking met de techniek.’
Wat zijn de reacties van leerlingen, leerkrachten en bedrijven op deze dag?
‘Na afloop van het evenement organiseer ik altijd een evaluatie, waarbij ik via formulieren waardevolle reacties verzamel. Daarnaast ontvang ik op de dag zelf ook veel feedback, vaak via via, omdat ik dan overal en nergens aanwezig ben. Wat mij telkens opvalt, is dat de leerlingen het ontzettend leuk vinden om deel te nemen aan de workshops. Leerkrachten geven vaak terug dat het jammer is dat er, door de beperkte tijd, niet aan alle workshops kan worden deelgenomen. Veel kinderen zouden het liefst de hele dag blijven en álle workshops willen volgen. Dat enthousiasme laat zien hoe inspirerend en aansprekend de Tech Experience Dag voor hen is.’
Zijn er plannen om het evenement uit te breiden of te herhalen?
‘Eigenlijk had ik de Tech Experience Dag op dit moment al willen uitbreiden. Toen we in 2022 begonnen, richtten we ons in eerste instantie op leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool. Inmiddels is de wens ontstaan om ook andere doelgroepen te betrekken, met name leerlingen uit het voortgezet onderwijs, zoals het vmbo. Daarnaast willen we ook de betrokkenheid van ouders vergroten, zodat zij een beter beeld krijgen van de mogelijkheden binnen de technische sector. In overleg met de deelnemende ondernemers is besloten om hier vanaf volgend jaar actief werk van te maken. We willen het voortgezet onderwijs nadrukkelijker betrekken en er samen een nog groter en impactvoller evenement van maken.’