De manosfeer in je broekzak

De manosfeer in je broekzak

Sociale media speelt een belangrijke rol in het verspreiden van ideeën. Door wereldwijde verbindingen en algoritmes is het gemakkelijk om een doelgroep te bereiken en een gemeenschap op te bouwen. Als een bepaald onderwerp je prikkelt, kun je naarmate je verder scrolt, nog veel meer video’s over hetzelfde onderwerp verwachten.

Een rapport van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) uit juli dit jaar, concludeert dat algoritmes kunnen leiden tot zogenaamde informatiezeepbellen en polarisatie. Dit komt vooral doordat de content die wordt getoond emoties oproept, of bevestigt wat gebruikers al vinden en denken.

Influencers uit de manosfeer, hebben vooral veel aanhang onder jonge mannen. Tieners tussen de 10 en 15 jaar die relatief veel tijd op sociale media doorbrengen, lijken kwetsbaarder voor het ontwikkelen van depressieve en angstige klachten. Dat komt doordat zij minder sterke sociale en emotie-regulerende vaardigheden hebben dan oudere jongeren, blijkt uit onderzoek van Esther Rozendaal en Nastasia Griffioen van november 2024. Jongeren die hun emoties minder goed kunnen reguleren, zoeken vaak juist afleiding op sociale media. Jongeren met een laag zelfbeeld en een kleine offline vriendenkring, zijn vaker geneigd om online contact te zoeken met vreemden. Ook vergelijken zij zichzelf vaker met anderen online, waardoor ze meestal nóg meer tijd doorbrengen op sociale media. Wanneer zij daarentegen online steun vinden bij mensen die hetzelfde denken als zij, voelen ze zich vaak minder angstig en minder eenzaam.

Paul Treacy richtte zelf een Facebookgroep op na het schrijven van zijn boek “Jesus and the Manosphere”. In de groep delen 63 leden hun meningen, inspirerende quotes en nieuwsartikelen over hoe de moderne wereld eruitziet. ‘Ik besloot een Facebookgroep te maken, omdat ik denk dat de discussie over de manosfeer in christelijk daglicht tot interessante gesprekken kan leiden.’ Paul is christen en woont in Engeland. Hij gelooft dat feminisme de reden is achter veel scheidingen en dat het als gevolg een breuk vormt in de maatschappij. ‘Ik wil de volgende generaties laten zien dat feminisme wellicht uit een goed initiatief is ontstaan, maar op de lange termijn niet de beste optie is voor vrouwen.’ Pauls beste tip: ‘Kies voor Jezus.’

De manosfeer influencers gaan viraal onder verschillende hashtags. Deze hashtags bestaan uit herkenbare woorden uit de gemeenschap. Tim Den Heijer en Wouter Nieuwenhuizen, leggen in een audioreportage uit hoe de invloed van dit woordenboekje werkt.

 

Over de auteur

Yara Emans

Yara Emans (2006) begon in 2024 met studeren aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Aan deze school hoopt ze alle kanten van de journalistiek te ontdekken. Ze is van mening dat ieder verhaal het verdient om verteld te worden.